پاورپوینت بررسی اصول بنیادین هنر و معماری اسلامی
هنر اصیل اسلامی همیشه واقع بینانه است. سعی می کند به موضوعی که با آن سر و کار دارد وفادار بماند و ماهیت موادی که با آن کار می کند را درک کند. این همان اصل بود که مانع اسلام شد و ماهیت موادی که با آن کار می کند را فهمید. این همان اصل بود که اسلام را از توسعه طبیعت گرایی باز داشت. در هنر اسلامی رئالیسم کاملاً در مقابل طبیعت گرایی قرار دارد. هنر اسلامی دقیقاً از طبیعت گرایی اجتناب می کرد زیرا طبیعت گرایی سعی می کند چیزی را چیزی که نیست جلوه دهد. اسبی را می کشد که دقیقاً مانند اسب در خیابان است اما آن اسب نیست. هنر ناتورالیستی در اثر تأثیر هنر اروپایی که این رابطه را از بین می برد، وارد هنر اسلامی شد. اگر اسبی بکشید که دقیقاً شبیه اسب است چه چیزی به واقعیت اضافه می کند؟ این در اسلام ممنوع بود. نه نقاشی، بلکه نقاشی طبیعت گرایانه توسط حدیثی که از مجازات نقاشان در روز قیامت صحبت می کرد، ممنوع شد.
اسلام مخالف نقاشی نیست. با تصویر الوهیت مخالف است. با طبیعت گرایی مخالف است. در زیباترین مینیاتورهای ایرانی دوره صفوی که اوج این شاخه از هنر اسلامی بود، اسب ها شبیه اسب های اصطبل نیستند. هنرمند اینجا چه کار می کند؟ او واقعاً دنیای معنوی، دنیای بهشتی را نقاشی می کند. او دنیای طبیعت را نقاشی نمی کند و نیازی به ادعای طبیعت گرایی ندارد. تنها زمانی که نقاشان مسلمان مجاز به نقاشی طبیعت گرایانه بودند، برای اهداف علمی بود، یعنی به تصویر کشیدن یک سنگ خاص برای کتاب هایی در این زمینه یا به تصویر کشیدن بدن برای کتاب های پزشکی و آناتومی. که مجاز بود. از این میان، قرار نبود هنرمند طبیعتگرا باشد، زیرا هنر طبیعتگرایانه تلاش برای ایفای نقش خداست و همانطور که میدانیم اسلام هرگز به انسان اجازه نداده است که ماهیت الوهیت را برای خود ادعا کند.
.و.....