خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری مسجد کبود تبریز

   تعدادبرگ: 60 اسلاید بهمراه نقشه های اتوکد   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی معماری مسجد کبود تبریز

بخشی از مطلب
مورخان بر این باورند که طبق کتیبه ای که در سر مسجد نقش بسته است ، این بنا در سال 845 هجری قمری ساخته شده است. البته تاریخ نصب این کتیبه مربوط به سال 870 هجری قمری است. در این سال تبریز تحت سلطه ابوالمظفر جهانشاه بن قره یوسف ، یکی از قدرتمندترین پادشاهان سلسله گرگاویونلو قرار داشت. به جان بیگم خاتون ، دختر جهانشاه (به گفته برخی مورخان همسرش) ، دستور ساخت مسجد آبی را صادر كردند.
عزالدین بن مالک قبوشی مسئولیت نظارت بر ساخت این بنا را بر عهده داشت. و وی یکی از مشهورترین معماران آن دوره بود ، بنابراین ساخت این مسجد مهم را به او سفارش دادند.
در گذشته ، این ساختمان بخشی از مجموعه ای به نام مظفریه بود. این مجموعه شامل مدارس ، کتابخانه ها ، خانقاه ها و ... است که در طول تاریخ ویران شده است. مسجد کبود در تبریز در سال 1310 هجری شمسی با شماره 169 به ثبت ملی رسیده است.
سبک معماری این مسجد بسیار متمایز و زیباست. کاشی کاری های منحصر به فرد این بنا ، آن را به یکی از مهمترین آثار معاصر اسلامی تبدیل کرده است. کاشی لاجوردی به کار رفته در تزئینات این مسجد باعث شده تا همگان مسجد کبود را به عنوان فیروزه ای اسلامی بشناسند.
از سبک معماری آذربایجانی در ساخت مسجد قبود استفاده شده است. این بنای سنگی خاطرات تاریخی بسیاری را به یاد ما می آورد. صحن این مسجد بزرگ و مربع شکل است. طبق معماری اسلامی ، در حیاط استخر برای وضو گرفتن ساخته شده است.
در اطراف مسجد اتاقهای زیادی وجود دارد که غالباً توسط افراد فقیر یا دانشجویان استفاده می شود. یکی از ویژگی های مسجد کبود وجود دو گنبد جداگانه در آن است.
گنبد اصلی مسجد در حیاط بزرگ و گنبد جنوبی در حیاط کوچک جنوبی بنا شده است. اولین گنبد این مسجد یکی از بزرگترین گنبدهای آجری در قرن نهم بود که دارای قطر 17 متر و ارتفاع 20 متر بود. بخشی از سقف این مسجد با رنگ های طلایی و آبی تزئین شده است.
البته هفت گنبد کوچکتر وجود دارد که سقف کاشی کاری اطراف مسجد را تشکیل می دهد. در ساخت هیچ یک از گنبدها از سازه ای غیر از آجر استفاده نشده است. امروزه این برای بسیاری از معماران عجیب است.
در قسمت جنوبی حیاط کوچک دخمه ای با دو مقبره وجود دارد که هنگام بازسازی مسجد کشف شده است. مورخان بر این باورند که این گورها متعلق به جهانشاه و دختر یا همسرش بوده است ، اما هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد.
کتیبه ای بین کاشی معرق این بنا وجود دارد که مربوط به سال 870 هجری قمری است. کتیبه دیگری در ورودی مسجد قرار داده شد. این کنده کاری ها با خط و دعای زیبا کوفی تزئین شده و توسط Grace of the God Bawab طراحی شده است. نعمت الله البواب یکی از خوشنویسان ثبت شده در قرن نهم هجری بود.
در بعضی از دیوارهای کاشی کاری اطراف ساختمان سنگ های مرمری حک شده است که با برخی از آیات قرآن حک شده است. ستون هایی نیز در حیاط اصلی وجود دارد که می تواند بار را از پشت بام تحمل کند.
در پایه این ستون ها محفظه های کوچکی قرار دارد که به گفته مورخان اغلب از آنها به عنوان جا کفشی استفاده می شده است. در این ساختمان پله هایی نیز وجود دارد که دسترسی به بالکن ها را فراهم می کند.
حیاط مسجد با گلهای رنگارنگ تزئین شده است. مجاورت این مسجد با پارک خاقانی ، مسئولان را مجبور کرد تا مجسمه ای از این شاعر بزرگ را در محوطه مسجد قرار دهند. با تمام این توصیفات ، منطقه مسجد کبود برای هر بیننده ای جذاب است.
مسجد آبی در طول تاریخ:
این ساختمان طی سالهای گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. فرسایش و تخریب قسمت هایی از این مسجد منجر به بازسازی آن شد. البته این بازسازی های بیشمار تغییری در شکل ظاهری این بنا ایجاد نکرده است.
در زلزله سال 1158 هجری قمری مسجد آبی به شدت آسیب دید. بسیاری از قسمت های مسجد تخریب شده و گنبدهای آن فروریخته است. ویرانه های مسجد به مدت 150 سال تعمیر نشده بودند. سپس در سال 1318 تصمیماتی در مورد مرمت قسمتهای باقی مانده از مسجد مانند طاقها و پایه ها گرفته شد.
این تجدید از اواسط سال 1318 هجری شمسی آغاز شد و تا سال 1355 هجری شمسی ادامه یافت. در طی این روند ، پروفسور محمدرضا معامران گنبد اصلی و گنبد کوچک مسجد را که در زلزله به طور کامل تخریب شده بود ، بازسازی کرد. با این حال ، بازسازی دکوراسیون داخلی ساختمان هنوز به اتمام نرسیده است.
اما باز هم ساخت این مسجد در سال 1393 هجری قمری آسیب دید. امسال حدود 50 نفر به بهانه اقامه نماز گروهی در این مکان جمع شدند. آنها پس از تصرف مسجد کبود ، نماز جماعت را در آن اقامه کردند و سپس تغییراتی را در این مکان ایجاد کردند.
به عنوان مثال ، این افراد با لوله های نامناسب گاز شهری بخشی از دیوارهای مسجد را تخریب كردند. آنها کف مسجد را نیز آسفالت کردند. در حالی که این کار ادامه داشت ، مرمت کاشی های مسجد ناقص باقی ماند و....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری ,مسجد کبود تبریز ,پاورپوینت مسجد کبود تبریز ,پروژه مسجد کبود تبریز ,نقشه مسجد کبود تبریز ,پلان مسجد کبود تبریز ,طرح مسجد کبود تبریز ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری برج آزادی تهران ، برج شهیاد آریا مهر
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع زواره
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع ورامین
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد مدرسه های دوره قاجار و مدارس دوره صفویه
پاورپوینت تحلیل معماری مسجد مدرسه آقا بزرگ کاشان پاورپوینت _ اتوکد
نقشه اتوکد معماری مسجد گوهرشاد مشهد
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری قلعه سنت آنجلو در رم
پاورپوینت بررسی معماری جمعه‌ مسجد اردبیل بهمراه نقشه های اتوکد
پاورپوینت بررسی معماری مساجد تاریخی ایران
پاورپوینت بررسی معماری مساجد مهم شهر یزد
بررسی معماری مسجد جامع قائن به همراه تصاویر نقشه ها
پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع ساوه
پاورپوینت بررسی نقش نور در معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
پاورپوینت بررسی اقلیمی و معماری بومی خانه روستایی در روستای دینک
پاورپوینت بررسی منطقه تاریخی پیربکران ، بقعه پیربکران ، استراخاتون ، پل بابا محمود
پاورپوینت بررسی معماری دوره اسلامی مصر
پاورپوینت بررسی معماری مسجد اموی دمشق
پاورپوینت بررسی مسجد و مجموعه سلیمیه در شهر ادیرنه ترکیه
پاورپوینت بررسی مسجد شاه‌ جهان ، تهته در استان سند پاکستان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد