خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مقالات سبکها ، شیوه ها و دوره های معماری
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی مشخصات و ویژگی های معماری سلجوقی

   تعدادبرگ: 60 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  6


پاورپوینت بررسی مشخصات و ویژگی های معماری سلجوقی

بخشی از مطلب
ماندگارترین میراث امپراتوری سلجوقیان معماری آنهاست. تعداد زیادی از ساختمان‌های سلجوقی هنوز در ترکیه وجود دارد و می‌توان آن‌ها را از برجسته‌ترین بناهایی دانست که تاکنون در سرزمین‌های اسلامی ساخته شده‌اند. با نظم و کیفیت فوق العاده بالا، این یک معماری قدرتمند و مستقیم است: مستطیل، باوقار، با ابهت و شاهانه. تصویری از عزم نجیب و در عین حال زیبایی با شکوه ظریف را به نمایش می گذارد. تزیینات سنگی حکاکی شده، بخشی جدایی ناپذیر از طرح ساختمان، مکمل متعادلی برای استحکام نیرومند معماری است. این واقعیت که چنین برنامه ساختمانی پیچیده ای در مدت زمان کوتاهی به دست آمد، این دستاورد را بیش از پیش چشمگیر می کند.

سلجوقیان مساجد، مؤسسات آموزشی و خیریه معروف به مدرس، هان، مقبره، پل، کاخ، حمام عمومی و استحکامات را ساختند. قدمت این سازه ها بیشتر به قرن سیزدهم و تعداد کمی از آن ها به قرن دوازدهم می رسد.

مورخان هنر بر اساس تحلیل تزئینات حجاری شده بناها، گاهشماری وسیعی از معماری سلجوقی را تعریف کرده اند:

     - یک دوره شروع کوتاه (تا سال 1215) که با استفاده محدود، هوشیار و محدود از تزئینات مشخص می شود (مسجد علاالدین، اونو و آلتیناپا هانس). رپرتوار طراحی شامل مثلث، زیگزاگ، کلید یونانی، نقوش عربی و دندان سگ بود. کنده کاری در نقش برجسته کم بود.


     - این دوره با سبکی کاملاً توسعه یافته به دنبال آن دوره ای بود که به «دوره کلاسیک» معماری سلجوقی معروف است. این بنا که فقط برای مدت کوتاهی (1215-1250) دوام می آورد، برجسته ترین ساختمان های آن دوران، به ویژه سلطان هان ها، و Karatay و Sircali Medreses در قونیه را در بر می گیرد. مساحت سطوح تزیین شده بر روی ساختمان افزایش یافت و حکاکی‌های ردیابی پیچیده و توسعه‌یافته شد و جای بزرگی به نقوش عربی، حیوانات و گل‌ها و همچنین باس‌های مدالیون داده شد.
     

     - دوره سوم که با استفاده گسترده از کاشی کاری لعابدار، ترکیبات هندسی و بسط مجسمه سازی مشخص می شود، به دوره «باروک» (1250-1307) معروف است. این ساختمان شامل ساختمان هایی است که در دوره ای که سلجوقیان دست نشانده مغول بودند ساخته شده است. بناهای تاریخی قابل توجه عبارتند از: مسجد Sahip Ata در قونیه و Çifte و Gök Medreses در سیواس.
     

ویژگی های معماری سلجوقی

- معماری سلجوقیان آناتولی جنبه های بسیاری را از امپراتوری های متعددی که قبل از خود یا با آنها در تماس بوده اند به ارث برده است: ایرانیان، آشوری ها، ساسانیان، سلجوقیان بزرگ، حوزه یونان و روم، ارمنیان و بیزانس. معماری سلجوقی اگرچه از بسیاری از عناصر طراحی و ساخت الهام گرفته است، اما هویت متمایز خود را توسعه داد.


- متمایزترین ویژگی معماری سلجوقی، سردر بنای تاریخی است که از سنگ ساخته شده و با تزیینات بسیار متنوعی از تکنیک ها تزئین شده است. فرقی نمی‌کند که چه نوع بنا - مسجد، مدرسه، لژ درویشی یا هان - اندازه و جزئیات این درگاه‌ها همواره مورد توجه بنا بوده است. این درگاه ها از نما به بیرون امتداد یافته و با نقوش خوشنویسی و هندسی حکاکی شده اند. آنها مستطیل شکل و دارای یک کلاه نوک تیز فرو رفته از طاقچه های استالاکتیتی (معروف به مقرنس) هستند. آنها بیشترین تزیینات را دریافت کردند و اغلب از مواد ظریف تر از سایر قسمت های ساختمان ساخته می شدند. چند نمونه از سنگ مرمر وجود دارد. در فضای مستطیل شکل بین طاق درگاه و مقرنس کتیبه هایی قرار گرفته است


- یکی دیگر از ویژگی های تزئین در سنگ و فیانس است. برنامه طراحی سلجوقی ترکیبی از سنگ‌تراشی پیچیده و تزئینات سرامیکی لعاب‌دار رنگارنگ در پالت آبی فیروزه‌ای، آبی کبالت، سیاه و سفید است. عناصر طراحی شامل خوشنویسی، نوارهای سنگی چند رنگی، نقوش گیاهی و هندسی و پیکره های انسان و حیوان است. تزئینات در بناهای سلجوقی در حد اعتدال به کار می رفت و در اطراف در اصلی یا کناره های ورودی یا در مورد مساجد بر مناره ها یا گنبدها متمرکز می شد. پرشور و رنگ مجسمه سنگی و کاشی کاری جلوه شدید دیوارهای سنگی ساده را کمرنگ کرد.

- عنصر مهمی که در ساخت بناهای سلجوقیان به کار رفته، ایوان است، اتاقک طاقدار بزرگی که در یک انتها باز مانده است. ایوان سرپناهی فراهم کرد و اجازه داد با بیرون از منزل تماس بگیرد. ساختمان ها می توانند 1، 2، 3 یا 4 ایوان در اطراف یک حیاط مرکزی داشته باشند.

- گنبد که از زمان آشوریان در فرهنگ های خاورمیانه به کار رفته است، یکی دیگر از ویژگی های بارز معماری سلجوقی است. گنبد به وسیله ی قلاب ها یا آویزهایی به شکل مثلثی خاص که به «مثلث های ترکی» معروف است، نگه داشته می شد. نمای داخلی گنبد با کاشی یا آجر لعابدار تزئین شده بود.

- بر خلاف معماری آجری ایرانیان و بیزانسی ها، دیوارهای بناهای سلجوقی از قلوه سنگ یا سنگ ناهموار ساخته شده است که سپس با بلوک های بزرگی از سنگ زیبا پوشیده شده و با دقت زیادی چیده شده است. مصالح ساختمانی به راحتی در دسترس بود و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
مشخصات معماری سلجوقی ,ویژگی های معماری سلجوقی ,پاورپوینت معماری سلجوقی ,ماندگارترین میراث امپراتوری سلجوقیان ,معماری آنهاست ,
مقالات مرتبط در این دسته

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد