فهرست مطالب
تاریــخچه
معرفی مشخصات و ویژگیهای مواد و مصالح مورد استفاده
انواع گچبری
دوره ساسانی
گچ بری دوره ی ساسانیان
قرون اولیه اسلام
هنر گچ بری در قرون اولیه ی اسلام مسجد فریومد سبزوار
دوره سلجوقی
هنرگچ بری دوره ی سلجوقی
مسجد فریومد سبزوار
مسجدعلویان
ایلخانی
هنر گچ بری دوره ی ایلخانی مسجد حیدریه
مسجد حیدریه قزوین
خانقاه وبقعه بایزید بسطامی
بقعه ومحراب پیر بکران
محراب الجایتو
هنرگچ بری دوره ی تیموری مدرسه ی غیاثیه ی خرگرد
آرمگاه شیخ احمد جامی
دوره صفویه
هنر گچ بری دوره ی صفویه
کاخ هشت بهشت
بازار قیصریه
کاخ عالی قاپو
صفه درویش مسجد جامع اصفهان
هنرگچ بری دوره زندیه عمارت کلاه فرنگی یا موزه پارس
عمارت کلاه فرنگی یا موزه پارس
هنر گچ بری دوره قاجار
کاخ نارنجستان
خانه طباطبایی
خانه بروجردی ها
گچ بری های پیش ساخته
دوره زندیه
دوره قاجاریه
دوره معاصر
معرفی نمونه های شاخص
مسجد جامع اشتر جان
گچبری های تالار موسیقی عالی قاپو
محراب الجایتو مسجد جامع اصفهان
محراب مسجد جامع ارومیه
بخشی از مطلب
در دوره قاجاری هنر گچبری رونق فوق العاده ای به خود گرفت، به علت مسافرت پادشاهان قاجار به فرنگ از هنر گچبری اروپا تقلیدهایی در کاخهای شاهی بخصوص در سر ستون سازیها، گلویی سازیها و سقف سازیها در کاخهایی چون گلستان و عشرت آباد و پاره ای دیگر حدوداً پیروی گردید. اما به طور قاطع می توان گفت که این تقلید ها هرگز نتوانست جای هنر و نقوش بسیار پر هنر اصیل ایرانی، بخصوص نقشهای اسلیمی و ختایی و گل و گیاه که نشأت گرفته از سرپنجه با ذوق هنرمندان ایران زمین می باشد را در گچبری بناهای ایران زمین بگیرد. البته در این برهه از زمان در هنر گچبری خلاقیتها و نوآوریهای بسیار چشمگیری از طرف هنرمندان گچبر در آثار و ابنیه و بخوصوص منازل مسکونی سنتی بیرونی و اندرونی ایران پدیدار گشت که به واقع هر یک از آثار به جای مانده خود تابلوهای بسیار نفیس و پر ارزش از هنر با فلسفه و خرد و فرهنگ هنرمندان این مرز و بوم است. از میان آثار فراوان گچبری این دوره می توان به گچبری جالب کاخ ارم و نارنجستان قوام در شیراز و مقرنس بندی های آونگ گچی همراه با گچبری های خانه طبا طبائی و خانه بروجردی های کاشان همراه با نوآوریهای شگرف در بناهای یادشده و بسیاری از بناها و آثار دیگر ایران یاد کرد.
و....