پاورپوینت بررسی معماری شش نمونه تالار موسیقی و سالن کنسرت خارجی
نمونه های مورد بررسی
معماری سالن کنسرت فيلهارموني برلين
معماری سالن کنسرت اُپراي سيدني
معماری سالن کنسرت و مركز موسيقي پاريس
معماری سالن كنسرتهال والت ديسني لسآنجلس
معماری سالن كنسرت موسيقي روي تامسون
معماری مركز سمفوني مورتون ميرسون
ساختار سالن به گونهاي تابع يك چشمانداز است. اوديتوريوم بصورت درهاي نمودار گشته است و در ته دره، اركستر يا تاكستانهاي پراكندهاي كه از تپههاي مجاور آن بالا ميروند، احاطه گرديده است.
سقف سالن همانند يك خيمه، اين چشمانداز را با نمادي از آسمان مواجه ميكند. ويژگي محدب گونگي سقف چادري اين سالن كاملا مطابق يا مسائل آكوستيكي ميباشد. اين سطح محدب باعث پخش حداكثر موسيقي در سالن خواهد شد. صدا از ديوارههاي باريك كناري سالن منعكي نميگردد، بلكه صوت از عمق و مركز آن بالا رفته، سپس به هر طرفي حركت ميكند و بعد پايين ميآيد و بين شنوندگان پخش ميگردد. هر كوششي انجام شده تا انتقال صوت به دورترين محل از سن به كوتاهترين راه ممكن انجام گيرد. پخش صدا از طريق انعكاس بوسيله ديوارهاي اوديتوريوم و چيدمان ناهماهنگ بالكنهاي تاكستان گونه سالن محيا ميگردد.
در سالنهاي معمولي و مرسوم، يك توده واحد مستمعين روبروي اركستر قرار دارد و فضا كاملا خطي است و صندليهاي آخر انتهاي سالن، فاصله بسيار زيادي با اركستر و سن دارند، ولي در فيلهارموني شنوندگان دور اركستر جمع شدهاند و مزيت آن استفاده از انتشار شعاعي صوت در تمام جهات ميباشد و در نتيجه اگر چه ظرفيت سالن بالغ بر 2200 نفر ميباشد ولي حداكثر طول سالن 60 متر بوده و دورترين صندليها، فقط 32 متر از سن فاصله دارند. اختلاف بين نشيمنهاي خوب و بد به حداقل ممكن رسيده است.
محل نشستن شنوندگان به چندين بالكن تقسيم شده است. كه هر كدام از آنها ظرفيتي حدود 100 الي 300 نفر را دارا هستند و بدين ترتيب اوديتوريوم بوسيله واحدهاي كوچكتري، تكهتكه شده است.
بالكنها دقيقا به سمت مركز جهتگيري نكردهاند، بلكه همگي زاويهدار هستند و در كنارههاي سالن تا 45 درجه نسبت به هم اختلاف زاويه دارند كه به چند دليل به اين شكل درآمده است: اول اينكه، اين امر باعث ميشود كه نقاط ديد متنوعي در سالن ايجاد شود. دليل دوم اينكه اين نحوه چيدمان سالن، ابهامي را كه در نقطه كانوني سالن ايجاد ميشود و ناشي از آن است كه اين نقطه دقيقا در وسط سالن واقع نشده است، از بين ميبرد. سومين علت اين است كه با توجه به زواياي اعمال شده بر روي بالكنها، بعضي از تماشاگران بجاي آنكه رو به اركستر نشسته باشند، رو به همديگر قرار گرفتهاند و اين باعث بالا رفتن حس صميميت در سالن خواهد شد. چهارم اينكه، اين عمل باعث خواهد شد، مسايل سيركولاسيون داخل سالن به راحتي رفع گردد، بگونهاي كه هر كدام از بالكنها داراي خروجي جداگانهايست كه با سالن انتظار همتراز خود در ارتباط است.