استفاده از عدد در معماري
رابطه انسان با اعداد ...........
از کجا شروع می شود؟ رابطه انسان با اعداد
استفاده از عدد پي در معماري پارسه
عدد طلائی
نحوه محاسبه نسبت عدد طلائی
عدد طلائی و طبیعت
عدد طلائی از دیدگاه کپلر
ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک
بخش طلایی در معماری
نسبت طلایی در ایران
قلعه دالاهو ,
تركيب تناسب طلايی يا توالی فيبوناچي
کالیفرنیا پلازا و مهندسی پلی تکنیک
بخشی از مطلب
بحث دیگر درباره عدد، اعتقاد به مبارکی یا نحس آنهاست.تقدس و ارزش اعتقادی اعداد در نزد ملل مختلف یا در زمانهای مختلف، متفاوت بوده است. مثلاً مسیحیان عدد چهار و هفت را مقدس میشمرده اند. بابلیها و ایرانیها، شصت و مضارب شصت را ترجیح میدادهاند.ما در این مقاله سعی داریم که اعداد و اشکال را از لحاظ اسطوره ای و پیشینه ای بررسی نمائیم.
اعداد و حروف اسطوره ئی در فرهنگ ایران و جهان اعداد و حروف را تقدس یا شومی و کار کرد های ویژه ئی است و هم بدین دلیل است که در گذشته و به شکلی رنگ باخته حتی در زمان حال از این اعداد بهره می جویند و توانایی های خاص را بدین اعداد و حروف که غالبا نماد عددی است نسیبت می دهند، هم بدان سان که حروف ابجد هر یک نماد شماره ئی است و هنوز هم در فرهنگ توده این برداشت بر جا ست
در فلسفه نیز نزد فیثاغورث عدد نخستین بن ایه باشندگی است و سامان جهان با هماهگی اعداد میسر می شود .از این
دیدگاه همه نمود های جهان ، زمینی وآسمانی ، بازتابی از اعداد گوناگون اند.
فیثاغورث و یارانش جهان
را امیزه ای از اعداد تک و جفت می دانستند و بر تری شماره نزد انان عدد ده بود چرا که این عدد در بر گیرنده همه اعداد ی است که جهان را می سازد ، چنان که با سه سطح و با چهار می توان حجم را نشان داد.
ابن میمون هفت را بر ترین شماره می دید و دید او به باور های مهر گرایان توجه داشت و هفت پیشوای اغازین را بازتاب هفت اختران و هفت سپهر بر روی زمین می دانستند و از دید او وی اختران هفت گانه دارای خرد . و روان بود.
در فرهنگ های مختلف هر یک از اعداد از بار نمادین خاصی بر خوردار و در این میان بر خی از اعداد از قداست یا نیروی اهریمنی خاص بر خوردارند.
اعداد 3،4،7،10،12،13،40،49،100،120،1000 عد سه و مضرب سه ومضرب 3*3 یعنی نه در اساطیر سر زمین های مختلف نماد کمال و بدین دلیل است که در اساطیر در مرحله اول خدایان اصلی خدایان سه گانه ئی است که تثلیت خدایان را کامل و خدایان دیگر بعد از این خدایان قرار می گیرند.
در ایران این تثلیت از زر وان ، اهورا ، و اهریمن پدیدار می شود گرچه اهورا و اهریمن از زروران هستی می یابد.
خاستگاه کهن سه گرایی و تثلیت در کیش خورشید از کهن ترین کیش های اغازین و نماد سه خدای خورشید ی طلاوع ، نیمروز و غروب و ترار این چرخه است.