پاورپوینت بررسی مفهومی بازار در فرهنگ و معماری و کارکردهای آن
1- سلسله مراتب مكاني بازارها در شهر: در يك شهر بزرگ يا متوسط و حتي در بسياري از شهرهاي كوچك بيش از يك بازار وجود داشت. در شهرهاي بزرگ تعدادي بازار متناسب با نيازهاي گوناگون ساكنان شهر در نقاط و ناحيه هاي مشخص شكل مي گرفت و هر كدام از آنها حوزة كاركردي خاصي داشتند و مردم انواع نيازهاي روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانة خود را از هر يك از انواع بازارها تأمين مي كردند. انواع بازارها را از لحاظ سلسله مراتب مكاني- شهري يا به عبارت ديگر حوزة كاركردي و موقعيت مكاني آنها مي توان به پنج گروه به شرح زير طبقه بندي كرد:
بازار برون شهري: بازار برون شهري نوعي بازار بود ه در بيرون شهر اما در كنار دروازه و حصار تشكيل مي شد و غالباص مخصوص كالاهاي ارزان قيمت بود، به ويژه كالاهايي كه از روستاهاي نزديك هر روز به سوي شهر آورده مي شد ماند ميوه و تره بار يا كاه و يونجه. در كنار دروازه شهرهاي بزرگ بازار اسب و بازار گوسفند تشكيل
ميشد و غالباً از عرضة آنها در داخل خودداري ميكردند. برخي از اين گونه بازارها به صورت ادواري يعني هفتگي يا ماهانه و نيز فصلي تشكيل مي شد.
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول
تعريف واژة بازار
بازار در دوران اسلامي
بازارهاي شهرهاي بزرگ در اين دوره
امنيت ايجاد شده در دورة صفويه
پس از صفويه
دو تحول مهم اقتصادي و يك تحول مهم شهري
تحول مهمي كه در زمينه ساختار شهري
نقش و كاركرد اجتماعي بازار
در هنگام جشن هاي ملي و مذهبي بازاره
بازارها در هنگام عزاداري يا در ايام سوگواري
نقش و كاركرد اجتماعي بازارها
بر پاية اطلاعات موجود درمنابع تاريخي
نحوه نام گذاري بازارها
فصل دوم
انواع بازار از لحاظ كاركردي
بازارهاي روستايي
مادام ديولافوا
انواع بازار از لحاظ زمان تشكيل آن
بازارهاي ادواري
بازارهاي كوتاه مدت
برخي از ويژگي هاي كاركردي
فصل سوم
سلسله مراتب مكاني بازارها در شهر
بازار برون شهري
بازار اصلي هر شهر
بازار اصلي در شهرهاي بزرگ
بازار محله اي
بازار همسايگي
موقعيت بازار دائمي و اصلي در شهر
بازار در درون شهر
نحوه توسعة بازار اصلي در شهر
برخي از خصوصيات شهري
توسعة بازار
فصل چهارم
عناصر و فضاهاي بازار
عناصر و فضاهاي شهري و ارتباطي
عناصر و فضاهاي معماري بازار
فصل پنجم
برخي از ويژگي هاي معماري بازار
منابع