خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


كارآفريني و خط توليد - خط توليد
 
فهرست مطالب: دانلود مقاله دوچرخه و صنعت دوچرخه سازی قوچان

   تعدادبرگ: 29   قیمت: 2900 تومان   حجم فایل: 469 kb  تعدادمشاهده  2


 
 
دوچرخه و صنعت دوچرخه سازی قوچان
 
(سهامی عام)
 
وابسته به بانک صنعت و معدن
 
مجتمع دوچرخه سازی قو چان
دفتر مرکزی : تهران _خیابان میر داماد _ خیابانم شنگرفت شماره ۶
تلفن: ۴۲۷۵۰۴۵ و ۲۲۷۵۴۵
صندوق پستی : ۱۵۸۷۵_ ۱۴۳۹
دفتر کارخانه : قوچان _ بلوار طالقانی _ ابتدای ۸ متری تلفن : ۳۱۶۳(۰۵۲۴۴)
فهرســـــــــت مطالـــــــــــــب
عنــــــــــوان صفحه
————————- —————
مقدمه ۱
 
تاریخچه دوچرخه ۴
 
نگاهی به اوضاع صنعت دوچرخه سازی در ایران ۶
 
پیش بینی نیاز دوچرخه ۷
 
اصطلاحات دوچرخه ۹
 
مجتمع صنعتی دوچرخه سازی قوچان ۶۹
 
کلیات طرح ۷۱
 
اقدامات انجام یافته امور یک پروژه ۸۶
 
برنامه های آتی یک پروژه ۹۱
 
مقدمه
نزدیک به ۲۰۰ سال از عمر صنعت دوچرخه سازی می گذرد.
این صنعت نیز همانند سایر صنایع , در طی عمر نسبتا طولانی خود پستی و بلندی های زیادی را از سر گذرانده و امروزه از نظر اقتصادی به جایی رسیده است که بخش مهمی از بودجه سالانه کشوری چون تایوان برپاشنه صادرات ۵ میلیون دستگاه دوچرخه می چرخد.
 
از نظر تکنولژی نیز تا بدان حد پیشرفت نموده که در بعضی از کارخانجات دوچرخه سازی کشور های صنعتی می توانند یک دوچرخه ورزشی ۱۰ سرعته کامل را در ظرف ۲۵ ثانیه تولید نمایند.
یا فقط با نسب کامپیوتر بر روی دستگاه های رنگ زنی و یا مونتاژ توانسته اند تولید ماهیانه را از ۱۲ هزار دستگاه دوچرخه به ۴۰ هزار دستگاه(یعنی حدود
۳٫۳۳ برابر) برسانند.
 
این نکته در ست است که بحران اقتصادی کنونی کشور های سرمایه اری غربی سر انجام گریبان بیشتر کارخانجات مشهور دوچرخه سازی اروپا را گرفته و انها را به زانو در آورده است , ولی با کمی دقت می توان دریافت که در همین اوضاع , کارخانجات دوچرخه سازی دیگری در این سر دنیا , با استفاده از مدیریت صحیح , تجربه غنی , درک شرایط و مشکلات و یافتن راه مبارزه با آن , نه فقط بحران را از سر گذرانده اند , بلکه با مانور صحیح اقتصادی , تغییر روش تولید و مدل های دوچرخه بر مبنای نیاز بازار , سود اوری کارخانه را افزایش دادند.
 
به عنوان مثال کارخانجات دوچرخه سازی آساهی در کشور تایوان که در سال ۱۹۸۴ هر دوچرخه کورسی را ب مبلغ ۵۵٫۸۰ دلار به آمریکا صادر می نمود
 
در سال بعد یعنی زمانی که کارخانجات دچرخه سازی اروپا در چنگال بعران اقتصادی دست و پا می زدند با وجود گران تر شدن قیمت مواد اولیه ,دستمزد کار گر و غیره توانسط همان مدل دوچرخه را با قیمت ۳۷٫۵۰ دلار (یعنی ۱۸٫۳۰ دلار ارزانر )به مان بازار قبلی خود یعنی آمریکا صادر نموده و سود بیشتری ببرد.
مسلم است که علت اساسی این امر را باید در دلیلی که قبلا گفته شد جست جو نمود ولی نا گفته پیداست که بر فرض دانستن چگونگی میدریت صحیح , راه رسیدن به درک واقعی شرایط و یافتن مشکلات بنیادی و پیدا نمودن یک روش به خصوص برای مدل های مدل درخواست بازار , نمونه برداری و الگو سازی صرف با توجه با اختلاف شرایط فرهنگی و اقتصادی و … کشوری چون تایوان با ایران نادرست بوده و فاجعه با بار خواهد آورد .
 
پس با توجه به شرایط کنونی کشور مشکل اساسی این صنعت که در صورت حل آن سایر مشکلات نیز به طور کلی حل شده و یا حد اقل کمرنگ تر خواهند شد چیست و راه حل آن کدام است؟
یافتن مشکل اساسی این صنعت و حل آن قبل از هر چیز یک هنر جمعی است و از عهده هیچ کدام از کارخانجات دوچرخه سازی به تنهایی بر نیامده و همت تمامی دست اندر کاران این صنعت و کار خانجا دچرخه سازی کشور را طلب می کند.
در اثر ساست های صنعتی غلط در گذشته با بسط بی رویه چندین شهر و در نتیجه نیاز مند نمودن مردم به اتومیبل , سرازیر شدن عایدات غارت نفت به کشور در اواخر دهه ۱۳۴۰ و تغییر الگوی مصرف , بوق و کرنای صنعتی شدن کشور و غیره به ناگاه صنعت خودرو سازی کشور سر از بالین منتاژ اتومبیل های رنگارنگ در آورده بدون آنکه قبلا گوشه چشمی به وضعیت صنعت دچرخه سازی انداخته باشد.به عبارت بهتر قبل از انکه راه رفتن را به کودک بیاموزند او را وادار به دویدن نمودند.
در نتیجه صنعت دوچرخه سازی با آنکه در سطح جهانی صنعت نسبتا پیری محسوب می شود در کشورما هنوز هم در دوران کودکی می باشد.
 
نکته دیگر آنکه بیشتر دچرخه هایی که هم اکنون در سطح کشور ساخته می شوند به خصوص دچرخه های بچه گانه در گارگاههای کوچک با تجهیزات ابتدایی و در شرایطی تولید می گردد که کارگران سازنده آنها کو چک ترین آموزشی را در این زمینه ندیده اند لذا این بخش از تولید کنندگان دو چرخه قبل از آنکه صنعت گر باشند , هنر مند اند و در این زمینه می توان از تجربه غنی آنها سود ها جست .
به هرحال کار سرو سامان دادن به این صنعت همت بسیار , مسئولیت زیاد , ذوق و شوق فراوان و تخصص می طلبد.
 
تاریخچه دوچرخه
دوچرخه , همانگونه که از نامش پیداست, وسیله ای است دارای دو چرخ که تقریبا “در تمام کشورهای جهان به منظور استفاده برای جابجایی اشخاص , حمل و نقل بارهای سبک, گردش و ورزش به کار می رود.
تا انجایی که در تاریخ ثبت می باشد , نوع ابتدائی این وسیله اولین بار به وسیله ” شوالیه دسیووراک ” (CHEVALIER DE SIVRAS) در سال ۱۷۹۰ ساخته شد که شبیه حیوانی چوبی شد با این تفاوت که به جای دست و پا از دو چرخ استفاده شده بود.
 
این نوع دوچرخه که جد دوچرخه های کنونی محسوب می شد , به وسیله فشار پا بر روی زمین حر کت کرده و بیشتر شبیه به رو روک هایی بود که مورد استفاده کودکان قرار می گیرد .
۲۶ سال بعد یعنی در سال ۱۸۱۶ یک آلمانی به نام “بارون کارلفون درایس ” (BARON KARL VON DRAIS) با اضافه کردن اهرمهایی به چرخ جلو این وسیله را کامل تر نوده واز ان تاریخ شخص مزبور ” پدر دوچرخه ” نام گرفت . در سال ۱۸۳۸ ” کرک پاتریک مک میلان ” (kirkpatrick macmillan) اسکاتلندی دوچرخه ساخت کا برای اولین بار در آن رکاب , دسته فرمان و ترمز به کار رفته بود . این شخص به خوبی در یافته بود که اگر رکاب را به چرخ جلو وصل نمیاید از قدرت مانور ( به چپ و راست پیچیدن سریع ) دوچرخه خواهد کاست , لذا رکاب ها را به چرخ عقب نصب نموده بود.
در ۲ دهه ۱۸۷۰ و ۱۸۸۰ در فرانسه دوچرخه هائی به بازار عرضه شد که توسط شخصی به نام آریل ( ARIL ) ابداع شده بود . این دوچرخه ها داری چرخ عقب کوچک و چرخ جلوی بسیار بزرک بوده و رکاب ها نیز به چرخ جلو متصل بوده اند .
 
گرچه سرعت این دوچرخه ها نسبت به مدل های قدیمی تر بسیار زیاد تر بود , ولی عیب بزرگ آنها این بود که به محض اصابت به مانعی به عقب برگشته و دوچرخه سوار از عقب به زمین پرتاب می شد.
بین سال های ۱۸۷۷ و ۱۸۷۹ یک انگلیسی به نام ” اچ بیت کروی دون “
(H.BET ECROYDON) دوچرخه ای را عرضه نمود که توپی های عقب و جلوی آن با طناب تابیده شده ای به هم متصل می شد .
در سال ۱۸۷۹ در یک نمایشگاه صنعتی دچرخه ای توسط “اچ . جی .لاسون”
(H.J. LAWSON) ارائه شد که برای اولین بار در آن از زنجیر( به جای طناب تابیده شده) و چرخ زنجیر استفاده شده بود ولی علیرغم آنکه به دوچرخه ای امروزی بسیار شبیه بود توسط مردم به استهزاء گرفته شده و به ” تمساح ” ملقب شد .
” جی . کی .استارلی”( J.K. STARLEY ) انگلیسی در سال ۱۸۸۵ دوچرخه فوق الذکر را تکمیل تر نموده و شکیل تر به بازار عرضه نمود که مورد استقبال فراوان قرار گرفت .
تجهیزات مختلف دوچرخه مانند فرمان ، زنگ ، بوق ، ترمز ، جک ، کیلومتر شمار و چراغ (که در ابتدا با سوخت روغنی کار می کرد و سپس به برقی کامل پیدا نمود . )در طول قرن ۱۹ تکمیل و تکمیل تر شدند .
در قرن بیستم عمدتا تغییرات در جهت بهتر شده اجزای دوچرخه ادامه یافت تا سال های کنونی که دوچرخه هایی به بازار عرضه شده که فقط بین ۸ تا ۱۰ کیلو گرم وزن دارند و از نظر استحکام ، سرعت و طرح غیر قابل مقایسه با اجداد خود می باشند .
نگاهی به اوضاع صنعت دوچرخه سازی در ایران
 
 
 
کشورهای روبه رشد همواره از وسایط نقلیه عومی مانند اتوبوس ، تراموا ، تاکسی و غیره در مضیقه بوده اند .
لذا برای مقابله با چنین کمبودی مردم این کشور ها به ناچار به وسایط نقلیه شخصی روی آورده و بر این مبناست که نقش دوچرخه و موتور سیکلت شکل می گیرد .
گرچه با دگر گونیهایی که در شکل الگو های مصرفی ایران در اواخر دهه ۱۳۴۰ به وجود آمد ، موتور سیکلت جای خود را در میان اقشار متوسط و پایین جامعه به سرعت باز نمود که هنوز هم این روند به خصوص در شهر های بزگ ادامه دراد ولی با توجه به پیچیدگی تولید موتور سیکلت ، وابستگی
 
سوخت ، آلودگی محیط زیست ، کمبود قطعات یدکی و غیره دوچرخه نیز پا با پای آن ، با شیبی ملایم تر ، چنین روندی را پیموده و امروزه علاوه بر رفع احتیاجات امور جاری مردم ا ز نقطه نظر حرفه و کار ، به عنوان یک وسیله ورزشی و تفریحی مورد استقبال زیادی می باشد .
به ویژه با توجه با این نکته که ایران جوان ترین کشور جهان شناخته شده است ، در سال های آتی توجه و استقبال بیشتری را از این کالا شاهد خواهیم بود .
 
به طور خلاصه مزایای دوچرخه به سایر وسایط نقلیه به قرار ذیل است :
• سبک ترین وسیله نقلیه است
• ارزانترین وسیله است
• سوخت لازم ندارد
• فضای کمی را اشغال می کند
• تعمیر آن آسان است
• مشکل پارک کردن ندارد
• نقشی در آلودگی محیط زیست ندارد
• حرکت آن همواره با سرو صدا نیست
 
• در صد ایمنی آن نسبت به سایر وسایط نقلیه زیاد تر است
• یک وسیله ورزشی در جهت تقویت جسم است
• قابل استفاده برای هر سنی است
و مضار آن نسبت به سایر وسایط نقلیه تیز به ترتیب زیر می باشد :
• کم سرعت است
• وسیله ای است فردی و نه جمعی
• پیمودن مسافت های طولانی با آن مشکل است
 
پیش بینی نیاز دوچرخه
 
بررسی های انجام شده توسط معاونت طرح و برنامه ریزی وزارت صنایع سنگین نشان می دهد که در سال جار مصرف دوچرخه در کل کشور معادل ۹۸۸۰۰ دستگاه خواهد بود که با توجه به عدم تمایل صاحبان صتایع به کار در این رشته که علل آن بعدا توضیح داده خواهد شد قسمت اعظم این روند وارداتی خواهد بود .
آمار نشان دهنده این امر است که واردات دوچرخه کشور که در سال ۱۳۵۷ معادل ۳۰ میلیون دلار بوده ، در سال ۱۳۶۲ به ۵۹ میلیون دلار یعنی نزدیک به ۲ برابر ، افزایش پیدا نموده است .
بدیهی است که این روند تقاضا هنوز هم با همان سرعت ادامه دارد .
 
مهمترین علل رویگرداندن صاحبان صنایع از صنعت دوچرخه سازی به قرار زیر می باشد :
۱_ مجریان طرح ها ی دوچرخه سازی در عمل به سمت تولید موتور سیکلت کشیده شده و با مونتاژ آن ، با زحمت کمتر سود بیشتری می برند .
۲_ طرح های دوچرخه سازی اصولا از زمره طرح های کارگر بر بوده و در نتیجه در شرایط فعلی کمتر کسی حاضر است که سرمایه خود را درگیر این صنعت نماید .
۳_ طرح های دوچرخه سازی خواهی نخواهی سرمایه گذار را به دنبال اجرای طرح های جانبی آن ها که تکنولوژی نسبتا مشکلی دارند می کشاند که این نکته نیز از دید سرمایه گذار امروزی نکته مثبتی نمی باشد .
۴_ با توجه با ارزانی قیمت تولید انبوه دوچرخه در کشورهایی نظیر چین ، هندوستان ، ژاپن و کره جنوبی و واردت انواع مدل های دوچرخه کامل با انواع ارز ها (دولتی ، صادراتی ، آزاد و غیره ) از یک طرف و وضعیت کنونی کمبود ارز در قبال خرید مواد اولیه از طرف دیگر ، رقابت قیمت تمام شده محصولات داخلی را غیر ممکن ساخته و آینده آن نیز نوید دهنده نمی باشد .
با توجه به دلایل فوق الذکر ، نقش دولت در جهت محدود نمودن واردات این کالا و به جای آن تخصیص ارز مورد نیاز برای کمک به پا گرفتن این صنعت در داخل کشور ، به خوبی نمایان می شود .
 
اصطلا حات دوچرخه
BICYCLE TERMINOLOGY
توضیح یک :
آنچه در صفحات بعد آمده است پیش نویس اصطلاحات قطعات متشکله دوچرخه می باشد که در تاریخ ۲۷ /۱۹۸۶/۱۱ از طرفسازمان بین المللی استاندارد (ISO)
INTERNOTIONAL ORGANIZATION FOR
STANDARDIZATION
 
به کارخانجات سازنده دوچرخه و قطعات آن برای یک نواخت نمودن اسامی قطعات دوچرخه پیشنهاد شده است .
توضیح دو :
حتی المقدور سعی شده است که مترادف نام قطعات اصلی دوچرخه ( و نه تمام قطعات ) به فارسی در مقابل آنها آورده شود .
 
توضیح سه :
متراف فارسی قطعات دوچرخه از فر هنگ عامیانه مردم گرفته شده و تحقیق در باره ریشه یابی این کلمات تصحیح و تکمیل آنها نیاز به یاری تمامی متخصصان و دست اندر کاران این رشته را می طلبد .
مجتمع صنعتی دوچرخه سازی قوچان
سابقه شرکت
طرح ایجاد کارخانه دوچرخه سازی در اواخر سال۱۳۶۱ در بانک صنعت و معدن مورد مطالعه قرار گرفت و پس از بررسیهای فنی و اقتصادی لازم ، ایجاد آن تایید و بر اساس هماهنگی مقرر گردید که طرح مذکور در شهرستان قوچان بمورد اجرا گذارده شود.
 
اجازه صدور اعلامیه پذیره نویسی سهام در تاریخ ۶۱/۱۲/۱۸ از اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی دریافت و پذیره نویسی آغاز شد.
هم اکنون ۱۶ درصد از کل سهام متعلق به مردم عمدتا اهالی قوچان و حومه و ۸۴ درصد بقیه سهام متعلق به بانک صنعت و معدن است.
 
مجمع عمومی مؤسس شرکت در تاریخ ۱۳۶۲/۵/۲۳ در شهرستان قوچان تشکیل و با لاخره شرکت در تاریخ ۱۳۶۲/۶/۱۵ تحت شماره ۴۹۰۹۷ در اداره ثبث شرکتها به ثبث رسید.
سرمایه
سرمایه ثبث شده شرکت ۸۰۰ میلیون راله میباشد که تماما پرداخت و به هشتصد هزار سهم یکهزار ریالی با نام تقسیم شده است.
ترکیب سهامداران و مقادیر آن به شرح زیر میباشد :
بانک صنعت و معدن ۶۷۲،۵۸۳ سهم ۰۰۰ ۶۷۲،۵۸۳ رالد ۸۴ درصد سهام خریداری شده است
توسط مردم ۱۲۷،۴۱۷ سهم ۱۲۷،۴۱۷،۰۰۰ رالد ۱۶ درصدسهام خریداری شده است
جمع ۸۰۰،۰۰۰ سهم ۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ رالد ۱۰۰ درصد
کارکنان
تعداد کارکنان شرکت در حال حاضر ۱۱۰ نفر میباشد و پیش بینی می شود که بعد از شایش اعتبار جهت خرید خدمات فنی _ مهندسی و ماشین آلات و تجهیزات به ۱۵۰ نفر افزایش یابد.
پس از راه اندازی کارخانه تعداد کارکنان برای دو شیفت کاری در روز معادل ۶۰۰ نفر خواهند بود که از این تعداد ، کارکنان تولیدی مستقیم وغیر مستقیم برابر با ۵۲۵ نفر و کارکنان اداری و خدمات ۷۵ نفر خواهند بود
.
کلیات طرح
هدف
هدف از اجرای احداث کارخانه دوچر خه سازی با ظرفیت عملی سالیانه ۳۰۰،۰۰۰ دستگاه دوچرخه در اندازه ها و مدل های مختلف بر مبنای دو شیفت کاری ۸ ساعته در روز و ۲۵۰ روز کاری در سال در شهرستان قوچان میباشد.
-محل استقرار مجتمع
کارخانه در ۵/۵ کیلومتری قوچان به طرف شیروان در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در دست اجرا ی عملیات ساختمانی ، تاسیساتی و محوطه سازی است.
-محصولات
محصولات کارخانه شامل دوچرخه برای بزرگسالان ، ورزشکاران ، نوجوانان و دوچرخه های بچه گانه خواهد بود .
درجه ساخت محصولات
واضح است که تمام تجهیزات یک دوچرخه کامل در کارخانه ساخته نشده، بلکه مهمترین قطعات آن به ترتیب زیر تولید خواهد شد :
۱- لوله هال تنه
 
۲- تنه، میل فرمان و میل زین
۳- اتصالات تنه
۴- دو شاخه ها
۵- فرمان
۶- گلگیرها
۷- قاب زنجیر
۸- طوقه
۹- پره
۱۰- سر پره
۱۱- ترک بند
۱۲- مهار ها و اتصالات و جک
 
قطعات دیگر دوچرخه عمدتا به دو گروه تقسیم می شوند :
قطعات اصلی
که ساخت دوچرخه بدون وجود انها امکان پذیر نیست مانند : طبق ، قامه ، زنجیر ، خودرو ، توپی جلو ، توپی عقب ،پنجه رکاب ، زین ، لاستیک ، تویی و سیستم ترمز بندی که قطعات فوق الذکر وارداتی و داخلی خواهند بود ولی در مجتمع صنعتی دوچرخه سازی قوچان ( حداقل در این مرحله ) تولید نخواهند شد.
• قطعات فرعی
که جرو ملحقات و تزیینات یک دوچرخه به حساب می آیند مانند : چراغ ، دینام ، تلمبه باد ، کیف ابزار ، محافظ پره ، زنگ ، شبرنگ ، دسته فرمان ، و غیره .
که ساخت اینگونه وسایل اصولا جزو فعالیت یک کارخانه دوچرخه سازی نبوده و از خارج و داخل تامین می شوند.
مواد اولیه
 
مواد اولیه و قطعات لازم برای ساخت دوچرخه های مورد نظر در مجتمع دوچرخه سازی قوچان عبارتند از :
• تسمه فولادی برای ساخت لوله های تنه ، دو شاخه های عقب و جلو ، فرمان ، میله فرمان ،میله زیر زین
• نوار فولادی برای ساخت طوقه
• نوار فولادی برای ساخت گلگیر و قاب زنجیر
• ورق فولادی برای ساخت اتصالات و بست ها
• سیم گالوانیزه برای ساخت پره ها
• سیم برنجی برای ساخت سر پره ها
• لوله فولادی برای ساخت ترک بند
• مواد جوشکاری و بریزین
• رنگ و مواد شیمیایی برای رنگرزی و آبکاری قطعات
مواد اولیه مورد لزوم فوق الذکر عمدتا وارداتی بوده و از کشورهای مختلف اروپایی ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان قابل تامین است .
 
چگونگی روش تولید دوچرخه
یک دوچرخه کامل از بیش از ۲۰۰ قطعه مختلف تشکیل شده است و در نتیجه به جرأت می توان گفت که برای کمتر محصولی در زیر یک سقف تنوع عملیات تولیدی تا به این حد به کار رود .
ذیلا به ذکر مراحل عمده تولیدی ساخت دوچرخه پرداخته می شود :
۱- نورد تسمه های فولادی و جوشکاری آنها برای ساخت لوله های تنه و دو شاخه
۲- برش لوله و ورقهای فولادی با ضخامت های متفاوت
۳- ماشینکاری قطعات
 
۴- جوشکاری (نقطه ای – برنجی – مقاوتی و غیره )
۵- ماسه پاشی و زنگ زدایی
۶- عملیات حرارتی و تنش زدایی
که در صورت استفاده از تکنولوژی پیشرفته این نوع عملیات حذف خواهد شد
۷- عملیات شستشوی اسیدی ، فسفاته کاری ، رنگرزی قطعات
۸- عملیات آبکاری ( کرم ، نیکل و غیره ) قطعات
۹- مونتاژ مقدماتی قطعات
۱۰- مارک زنی
۱۱- مونتاژ نهایی
 
۱۲- بازرسی و کنترل مرغوبیت قطعات به طور جداگانه
۱۳- بازرسی و کنترل مرغوبیت محصول
۱۴- بسته بندی
روش ساخت قطعات
 
۱- ساخت لوله های تنه و دوشاخه
با استفاده از تسمه های فولادی در دستگاه نورد لوله ، تسمه ها توسط غلطکهای نورد به شکل لوله در آمده و سپس دو لبه آنها توسط همان دستگاه جوش داده می شود .
 
۲- ساخت تنه
برای ساخت تنه های دوچرخه از دو نوع جوشکاری متفاوت استفاده می شود :
الف – جوش برنجی یا برزین
که عمدتا برای ساخت دوچرخه های ۲۶ ، ۲۷ ، ۲۸ و کورسی استفاده می شود
ب – جوش فولادی (CO)2
 
که در تنه های دوچرخه های ۱۲ ، ۱۶ ، ۲۰ به کار می رود . برای ساخت تنه به طور خلاصه عملیات زیر صورت می گیرد :
• برای لوله های فولادی ( معمولا شاخه های ۶ متری ) توسط ماشین اره اتوماتیک
• پلیسه گیری محل برش ها توسط دستگاه پلیسه گیری
• برش لوله های اصلی تنه به شکل مخروطی برای بهتر قرار گرفتن در اتصالات
• قرار دادن قطعه های برنجی برای عملیات برزین
 
• قرار دادن قطعات در دستگاه مونتاژ و اتصال آنها در بعضی موارد با نقطه جوش
• آغشته کردن محل اتصالات به ” محلول بوراکس “
• عملیات بریزین
• بازرسی و بالانس تنه روی دستگاه مخصوص
• عملیا شستشو
• عملیات ماسه پاشی و زنگ زدایی
• رنگرزی
• انتقال به انبار قطعات رنگ شده
 
۳- ساخت تیغه های دو شاخه
 
• برش لوله به اندازه های مورد نظر
• پلیسه گیری محل برش ها توسط دستگاه پلیسه گیری
• عملیات نورد سرد برای تغییر قطر لوله و مخروطی نمودن تیغه ها
• عملیات شستشو
• عملیات ماسه پاشی
• رنگرزی
• مونتاژ با تاج دو شاخه
 
۴- تاج دو شاخه
• برش ورق های فولادی
• بلانک زنی توسط پرس
• پرسکاری در ۶ مرحله
• مونتاژ تاج دو شاخه
• جوشکاری قطعه
 
۵- فرمان
• برش لوله های فولادی به اندازه های مورد نظر
• پلیسه گیری محل برش ها
• خم کاری لوله توسط خم کن اتوماتیک
• عملیات بریزین با سایر قطعات فرمان
 
۶- طوقه
• باز شدن کويل ها توسط دستگاه کویل باز کن
• فرم گرفتن نوارها توسط غلطکهای مخصوص در دستگاه فرم دهی طوقه
• برش طوقه فرم گرفته
• جوش دادن دو سر طوقه
• سنگ زنی محل جوش ها عمل بالانس طوقه و اندازه گیری
• سوراخکاری طوقه ها توسط دستگاه هیدرولیکی مخصوص برای جای پره ها
• پرداخت طوقه ها توسط دستگاههای صیقل و پولیش
• حمل به انبار
• عملیات آبکاری
اگر جنس طوقه از ورق فولاد سیاه باشد احتیاج به آبکاری داشته و اگر از ورق فولاد ضد زنگ ( استینلس استیل ) باشد ، عملیات آبکاری حذف خواهد .
• حمل به قسمت مونتاژ مقدماتی چرخ
 
۷- ساخت پره
• برش سیم فولادی
• خم کاری انتهای سیم فولادی برای قرار گرفتن در توپی
• حدیده کاری انتهای دیگر سیم فولادی برای متصل شدن به سرپره
• آبکاری ( در صورتیکه جنس پره از فولاد ضد زنگ نباشد )
 
۸- ساخت سرپره
 
• برش مفتول برنجی
• فرم دادن سرپره با دستگاه پرس
• ماشینکاری و قلاویزی
• آبکاری
 
سیستم کنترل کیفیت
 
به طور کلی برای این سیستم روشهای زیر در نظر گرفته شده است :
۱- آزمایش مواد اولیه
۲- آزمایش قطعات در حال ساخت
۳- آزمایشات روی کالای ساخت شده ( دوچرخه کامل )
لازم به یادآوری است که استانداردهای بین المللی ( مانند DIN ، ASTM، استاندارد انگلیس و غیره ) دارای درجات دقت متفاوتی بوده و نهایتا روش های فوق الذکر در مورد مواد اولیه ، قطعات در حال ساخت و کالای ساخته شده بایستی با استاندارد انتخابی انجام پذیرد که استاندارد انتخابی با نظر همکار فنی و با توجه به بازار داخلی و خارجی تعیین خواهد گردید .
نیروی انسانی مورد نیاز
۱- تولیدی :
مهندس ارشد ۱ نفر
مهندس ۴ نفر
سرپرست قسمت ۱۸ نفر
تکنسین و سرکارگر ۴۵ نفر
کارگر ماهر ۲۲۵ نفر
کارگر نیمه ماهر و ساده ۲۰۶ نفر
جمع ۵۲۹ نفر
۲- امور مالی و اداری :
مدیر ۱ نفر
رییس ۲ نفر
سرپرست ۸ نفر
کارمند ارشد ۶ نفر
مسیول ۶ نفر
کارمند ۱۳ نفر
کارکنان ماهر ۱۲ نفر
کارکنان نیمه ماهر و ساده ۸ نفر
جمع ۵۶ نفر
 
۳- امور بازرگانی :
مدیر ۱ نفر
سرپرست ۲ نفر
کارمند ارشد ۴ نفر
کارمند ۸ نفر
جمع ۱۵ نفر
جمع کل ۶۰۰ نفر
 
کار آموزی
مجتمع برای تجهیز نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز ود ضمن پیش بینی فراهم آوردن امکانات رفاهی از قبیل مسکن ، در نظر دارد با کمک همکار فنی که خدمات فنی -مهندسی را ارائه خواهد نمود ، مدیران ، مهندسین ، تکنسین ها و کارگران مستقیم تولیدی را در کارخانجات خارجی سازنده ماشین آلات و دوچرخه ، آموزش دهد .
برای آموزش مستمر کارکنان قسمت تولید ، یک مرکز آموزش به اضافه سه کارگاه خدماتی به منظور آموزش افراد در امر تراشکاری ، قالبسازی ، فرزکاری ، جوشکاری ، سنگ زنی ، تعمیرات و غیره احداث شده است .
حفاظت محیط زیست
مجتمع دارای یک کارگاه رنگرزی به منظور رنگ آمیزی قطعاتی از قبیل تنه ، دوشاخه ، گلگیر ، قاب زنجیر ، و غیره می باشد .
همچنین به منظور آبکاری قطعاتی چون فرمان ، طوقه ها ، پره ها ، سر پره ها و غیره یک کارگاه آبکاری نیز ایجاد خواهد شد .
 
بدینجهت در نظر دارد که پساب این دو واحد در یک سیستم تصفیه پساب ، تصفیه شود . لذا از تمام فروشندگان ماشین آلات خواسته شده تا ماشین آلات و تجهیزات پیشنهادی و همچنین روش رنگرزی و آبکاری را به گونه ای انتخاب نمایند که پساب آن پس از تصفیه مطابق با استاندارد های سازمان حفاظت محیط زیست بوده و مواد شیمیائی ترکیبی از مقدار مجازی که این سازمان تعیین نموده است ، تجاوز ننمایند .
 
طراحی دوچرخه
نظر بر این که طراحی دوچرخه در ایران امری نو محسوب می شود و تاکنون دوچرخه هائی که تولید گردیده اند بیشتر از روی انواع خارجی کپی شده اند ، لذا مجتمع در نظر دارد مبادرت به تاسیس یک دفتر طراحی دوچرخه نماید .
بدیهی است که امر آموزش کارکنان دفتر طراحی دوچرخه به علت نو پا بودن آن بسیار مهم بوده و با کمک همکار فنی طرح ، در خارج از کشور انجام خواهد پذیرفت .
این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


کلمات کلیدی مرتبط:
, ,دوچرخه و صنعت دوچرخه سازی قوچان , ,(سهامی عام) , ,وابسته به بانک صنعت و معدن , ,مجتمع دوچرخه سازی قو چان ,دفتر مرکزی : تهران _خیابان میر داماد _ خیابانم شنگرفت شماره ۶ ,تلفن: ۴۲۷۵۰۴۵ و ۲۲۷۵۴۵ ,صندوق پستی : ۱۵۸۷۵_ ۱۴۳۹ ,دفتر کارخانه : قوچان _ بلوار طالقانی _ ابتدای ۸ متری تلفن : ۳۱۶۳(۰۵۲۴۴) ,فهرس,
مقالات مرتبط در این دسته
خط تولید سیمان
طرح توجيه فني ، مالي و اقتصادي توليدترانس مهتابي 40وات و 20 وات با ظرفيت 400000 عدد در سال
کارآفرینی کارخانه بخاری
کارآفرینی کارخانه شهد ایران 40 ص
گزارش كارآموزي كارخانه ي كاشي مريم
کارآفرینی (شرکت رب مسما مشهد)
پاورپوینت خط تولید و طراحی طلا و جواهر
طرح توجيهی گاوداری شيری 30 راسی
مطالعات استفاده از روش FMEA در ارزيابي و تحليل ريسك حوادث در كارخانه كاشي
مطالعات طرح امكان سنجي مقدماتي توليد شيشه هاي دو جداره و كاربرد آن
سورت و بسته بندی کشمش
خط تولید شرکت نوشابه پپسی
مجتمع توس چيني
فرآيند توليد كنسرو و رب گوجه فرنگي
کارخانه آرد والسی قاین
خط توليد استخراج قند و شكر
كارخانه زمزم
خط تولید شرکت تولیدی پوشاک جامعه
خط تولید صنایع ریخته گری
خط تولید شرکت کشت و صنعت شاداب

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد