خانه
بررسی سیستم اطلاعات توریسم مفاهيم پايه در سيستم اطلاعات توريسم نحوه تشكيل و استفاده از سيستم اطلاعات توريسم توسط مديران و تصمي مگيران و يا كاربران مختلف از عمده ترين بح ثهاي مورد توجه در اين زمينه مي باشد. • عمده كاربران يا توريست ها براي شناخت ويژگي هاي مقصد سفر از سيست مهاي اطلاع رساني مختلف بر حسب سليقه، سطح اطلاعات، مكان و ... استفاده م يكنند. • سيستم اطلاعات توريسم، مجموعه اي از آگاه يها درباره جاذب ههاي توريستي ناحيه مقصد و روشهاي رسيدن به آن نقطه مي باشد. • از اين نقطه نظر سيستم اطلاعاتي مشتمل بر همه روشهايي است كه مردم با ديگران براي كسب اطلاعات توريستي مورد نياز خود ارتباط برقرار مي كنند. • سيست مها معمول ا از كانالهاي اطلاعاتي تشكيل م يشوند و ممكن است بصورت رسمي يا غير رسمي، شخصي يا غير شخصي، عمومي يا خصوصي باشند. كانالهاي ارتباط در روشهاي مختلف و متناسب با ويژگي جوامع مورد استفاده قرار م يگيرند. • سيستم اطلاعات توريسم، نوع خاصي از سيست مهاي اطلاعاتي محسوب م يشوند كه همه كانالهاي اطلاعاتي استفاده شده در تجارت يا جامعه را شامل مي شود. • اين كانالهاي اطلاعاتي شامل انواع تبليغات، بروشورها، اطلاعات بازديدكنندگان قبلي، دوستان و بستگان مي شود هر كانال در سيستم اطلاعاتي توريسم داراي عملكرد خاص خود مي باشد. مسافرين كانالهاي متفاوتي را براي گرفتن انواع مختلف اطلاعات استفاده مي كنند. مثلا ا در زمان تعطيلات، شخص تصميم به رفتن به جايي م يكند. شخص ممكن است با يك دوست يا عضو خانواده براي اخذ تصميم مشورت كند و براي تصميم گيري در مورد زمان رفتن به آنجا ممكن است شخص با بازديد كننده قبلي يا شخص مقيم در مقصد سفر صحبت كند. • كل كانالهاي اطلاعاتي استفاده شده در سيستم به يكديگر مربوط هستند. يك سيستم اطلاعات توريسم به يك سيستم ناول شبيه است چرا كه اين سيستم از قسم تهاي مختلفي در ارتباط با يكديگر شكل گرفته است. • همه كانالهاي استفاده شده در سيستم، مستقل از هم هستند. هر يك از سيستم هاي جزء تابع سيستم اطلاعات توريسم به صورت يك پازل عمل م يكند. يعني هر يك از اجزاء سيستم بصورت مستقل توسط توريس تها استفاده م يشوند. اگر هر يك از قطعات پازل گم شود، شكل پازل كامل نخواهد بود. اگر يك يا چند كانال استفاده شده نتواند اطلاعات را به طور مؤثري نشان دهد سيستم قادر نيست پيام خود را بطور كامل انتقال دهد و بنابراين كل سيستم دچار نقص خواهد شد. 3 انواع سيستم اطلاع رسانی توريسم پيام هاي تبليغي مراكز توريستي – انجم نهاي توريستي ناحي ه اي – مراكز اطلاعاتي مسافرتي – مراكز تبليغ تجاري ويژه – دانش و اطلاعات افراد مقيم – بروشورها – تصاوير زيبا از مقاصد – آگاهي جامعه – مسافرين قبلي – اينترنت – ميهمانان 4 و شهاي مختلفي براي مديريت سيستم اطلاعات توريسم • ايجاد يك تشكل يا سازمان براي مديريت سيستم اطلاعات توريسم: وظيفه اين تشكل يا سازمان، كنترل و نظارت اطلاعات استفاده شده و همچنين نحوه توزيع آنها در درون سيستم م يباشد. • ايجادمجموعه اي از استانداردها يا راهنماها براي تصميم گيري در مورد چگونگي ارائه اطلاعات توسط كاناتهاي ارتباطي ضرورت دارد. اين موضوع كمك مي كند تا اطلاعات جوامع با اطمينان و به صورت دقيق ارائه شود. • توسعه همكاري متقابل جامعه در سيستم: اين موضوع مي تواند فوايد موجود سيستم را در توسعه تجارت ناحيه و آگاهي هاي عمومي جوامع مشخص نمايد. مهمترين نيازهاي اطلاعاتي مسافر در مورد مقصد مسافرت • آگاهي از چگونگي وسايل نقليه مورد استفاده در مقصد، • آگاهي از جاذبه هاي توريستی مقصد و • اطلاع در مورد تسهيلات توريستی مانند كيفيت محل اقامت طولني در مهمانسراها، ميهمان پذيرها، اردوگاهها،محل پذيرائي موقت )غذا سرا(،ميزان تجهيزات و هزينه استفاده از آنها • اطلاع از وضعيت آب و هوا