خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مقالات سبکها ، شیوه ها و دوره های معماری
 
فهرست مطالب: بررسی معماری ارگانیک ، پاورپوینت سبک ارگانیک

   تعدادبرگ: 48 اسلاید   قیمت: 6000 تومان   حجم فایل: 7516 kb  تعدادمشاهده  2


بخشی از مطلب
معماری ارگانیک
پدیده معماری ارگانیک را نمی توان به آسانی  با وقایع اجتماعی  ، فنی یا فرهنگی مرتبط ساخت به ویژه که این پدیده از نظر زمانی یک دوره طولانی را در بر می گیرد .
بینش معماری ارگانیک  ریشه در فلسفه رمانتیک دارد . رمانتیسم یک جنبش فلسفی ، هنری و ادبی در اواخر قرن  هجده و نوزده میلادی  در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و امریکا سرایت کرد . این جنبش واکنشی در مقابل خرد گرایی عقل مدرن بود . رمانتیک ها همانند پیروان تفکر کلاسیک به ذهن انسان اعتقاد داشتند . ولی رمانتیک ها به آن بخش از ذهن توجه داشتند که بیشتر در باره  احساس و عواطف بود . در صورتی که برای فلاسفه کلاسیک مانند دکارت ولیبنیتز ، عقل و منطق اهمیت داشت .
نکته حائز اهمیت این که اکثر فلاسفه ی رمانتیک شاعر بودند و به تجلیل از طبیعت ، عواطف و تخیل می پرداختند . در حالی که اکثر فلاسفه کلاسیک ریاضی دان بودند .
معماری ارگانیک
لذا در آثار ادبی هنری کلاسیک میتوان وضوح ، عدم ابهام ، نظم ، تقارن و تناسب را مشاهده کرد . ولی در آثار رمانتیک احساس و هیجان ، ایجاد ابهام وتوهم و مناظر تماشایی طبیعی مورد نظر است. کلاسیک به دنبال سلطه بر طبیعت است در حالی که رمانتیک در پی تحسین طبیعت است . 
فردریش ویلهم شیلینگ ( 1854-1775 ) ، که یکی از بنیانگذاران مهم فلسفه رمانتیک محسوب می شود ، معتقد بود که طبیعت جزیی از خود انسان است و بین انسان و طبیعت جدایی نیست . 
برای نظریه پردازان قرن نوزدهم آمریکا ، که به دنبال زیبایی مدرن بودند ، طبیعت تنها مسئله صحیح تلقی می شد . هنرمند می بایست ترکیبی می ساخت که به موازات طبیعت باشد و پروسه حیات و رشد و توسعه را به صورت انتزاعی نشان دهد . 
 
معماری ارگانیک
رالف والدو امرسون ( 1882-1803 ) نویسنده ، شاعر و کشیش امریکایی ، هنرمندان را تشویق می کرد که از طبیعت الهام بگیرند . وی هنرمندان را برای یافتن رابطه بین فرم و عملکرد در طبیعت هدایت می کرد . او می نویسد : « طبیعت سیستمی از فرم ها و روش های به وجود آوردن را خلق می کند که مستقیما" قابل تطبیق در هنر است .
هوراتیو گرینو (1879-1814 ) مجسمه ساز و هنرمند آمریکایی ، نظریه زیبایی پیشنهاد میکرد که بر اساس مطالعه دقیق طبیعت بود . « قانون تطبیق پذیری ، قانون زیربنایی طبیعت در تمام ساختارها است ». ساموئل تیلور کولریج ( 1834-1772 ) شاعر، ادیب و فیلسوف انگلیسی ، معتقد بود که « فرم ارگانیک همان گونه که از درون رشد می کند ، شکل میگیرد».
معماری ارگانیک
 و بالاخره ویوله لودوک (1879-1814 ) معمار معروف فرانسوی، سازه ساختمانهای گوتیک را سازه پویا و دینامیک می دانست . « وی معماران را ترغیب کرد که قوانین طبیعی خلقت را به کار گیرند . همانند مجسمه سازان قرون وسطی که گیاهان وحیوانات را مطالعه میکردند تا بفهمند که چگونه فرم های آنها همواره یک عملکردی را نشان میدهند و یا خود را با خصوصیات ارگانیسم تطبیق می دهند ». لودوک بر این نظر بود که « ارتباط بین عملکرد و سازه یک اصل زیر بنایی در قرون وسطی بود و باید راهنمای هنرمندان مدرن باشد .   
لذا میتوان بیان نمود که عقاید رمانتیک های اروپا و آمریکا ،  بلاخص نظرات آنها در مورد طبیعت و قوانین طبیعی ، زیر بنای فکری معماری ارگانیک را تشکیل میدهد . 
معماری ارگانیک
معماری ارگانیک در قرن 19 توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت . اوج شکوفایی این نظریه را میتوان در نیمه اول قرن بیستم در نوشتارها و طرحهای لوید رایت مشاهده کرد .  
 
 
معماری ارگانیک
فرانک فرنس که استاد سالیوان محسوب می شد ، بیشتر تأثیر سبک نئوگوتیک بود . به اعتقاد فرنس « بر اساس نظریه ارگانیک ، همه فرمهای طبیعی پویا ( دینامیک ) هستند . نیروها و فشارهایی که در ساختار یک حیوان دخیل هستند ، کشش ماهیچه ها و مفاصل هنگامی که موجود حرکت می کند ، طرح رشد و گسترش که در فرم گیاهان و صدفها دیده می شود ، تصویری از یک شکل زنده است . اگر یک کار هنری بخواهد بیان کننده باشد ، باید به صورت ارگانیک ساخته شود ، اجزاء آن نمی توانند به صورت بخشهای مجزا باشد ، بلکه آنها باید در یک سیستم پویا و شکل پذیر در یکدیگر ادغام شده باشند . بیان در معماری باید در حل کردن نیروهای فیزیکی که در یک کالبد ارگانیک عمل می کند ، صورت گیرد . 
معماری ارگانیک
سالیوان از پایه گذاران سبک مکتب شیکاگو و معماری مدرن در آمریکا بود . وی نیز اعتقاد بسیار زیاد به فرمهای طبیعی و سبک ارگانیک داشت . سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود . او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود و چنین عنوان کرد :« بعد از مشاهده مستمر پروسه طبیعی به این نتیجه رسیدم که فرم تابع عملکرد است ».
سالیوان در مورد مصالح می گوید : « سنگ و ملات در ساختمان ارگانیک زنده میشود ». موضوعی که فرانک لوید رایت ، شاگرد وی ، بهتر از هر معمار معاصر دیگری آن را در ساختمان هایش نشان داده است .
 
معماری ارگانیک
لوید رایت به تحقیق یکی از مهمترین و خلاق ترین معماران و نظریه پردازان قرن بیستم میباشد . وی در طی نود سال عمر پر بار خود ( 1959-1869 ) بیش از شصت سال فعالیت مستمر معماری داشته و حدود 560 ساختمان اجرا کرده است .
« ارگانیک » واژه ای است که لوید رایت برای توصیف معماری خود به کار می برد . در ضمن او هر گز نپذیرفت که کار معماری دیگری جز ارگانیک ، اصلا" معماری است . 
معماری ارگانیک
خانه های اولیه رایت به نام خانه های دشت های مسطح معروف بودند ، زیرا این خانه ها که غالبا" در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند ، در تلفیق و هماهنگی با دشت های مسطح  سرسبز این نواحی طراحی شده بودند .
معماری ارگانیک
از مشخصه های بارز این ساختمان ها می توان به پنجره های سرتاسری ، کنسول نمودن بام  و نمایش افقی آن به موازات سطح زمین مسطح و نشان دادن مصالح در ساختمان اشاره کرد . از جمله شاخص ترین نمونه های این ساختمان ها باید از خانه روبی در حومه شیکاگو نام برد.
اگر چه رایت با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت ، ولی وی آن را به عنوان غایت و هدف تلقی نمی نمود . به اعتقاد رایت ، تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری و بالاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود .
 
معماری ارگانیک
 او در 20 مه 1953 در تلیسین معماری ارگانیک را در نه عبارت ذیل تعریف کرد:
طبیعت : فقط شامل محیط خارج مانند ابرها ، درختان و حیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا و اجزاء و مصالح آنم نیز می باشد .
معماری ارگانیک
ارگانیک : به معنای همگونی وتلفیق اجزاء نسبت به کل وکل نسبت به اجزا است .
شکل تابع عملکرد : عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم و عملکرد و استفاده از ابداع و قدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است . فرم و عملکرد یکی هستند .
لطافت : تفکر و تخیل انسان باید مصالح و سازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شکل دهد . همان گونه که پوشش درخت گل های بوته ها ، شاخه های آنها را تکمیل میکند . مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد .
سنت : تبعیت و نه تقلید از سنت اساس تفکر معماری ارگانیک است 
تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است . رابطه تزئینات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد .
 
معماری ارگانیک
روح : روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود ، بلکه باید در درون آن وجود داشته باشد و از داخل به خارج گسترش یابد .
بعد سوم : برخلاف اعتقاد عمومی ، بعد سوم عرض نیست ، بلکه ضخامت و عمق است .
فضا : عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد. فضا یک شالوده پنهانی است که تمام ریتم های ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند .
 
معماری ارگانیک
شاهکار معماری فرانک لوید رایت و نظریه ارگانیک را می توان در خانه آبشار در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا دید.
معماری ارگانیک
این خانه که در سال 1937 ساخته شد ، به بهترین شکل ممکن عقاید رایت در مورد معماری ارگانیک را نمایش میدهد . موارد طراحی و اجرایی را که رایت برای این خانه ویلایی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد زیر خلاصه کرد :
حداقل دخالت در محیط طبیعی .
تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونهای که هر یک مکمل دیگری باشد .
معماری ارگانیک
ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی .
تلفیق فضای داخل با خارج .
نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه های اتاق .
استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا .
نمایش مصالح به همان گونه که هست ، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر .
استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا .
معماری ارگانیک
رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان می بایست نشان داده شود به گونه ای که شیشه « به عنوان شیشه ، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار رود».  
از نظر وی « ارگانیک یعنی تلفیق شدن کل مجموعه » و در مورد ساختمان ارگانیک معتقد بود : « ساخته شده توسط افراد از درون زمین ، با تمهیداتی که خود در نظر می گیرند و با توجه به زمان ، مکان ، محیط و هدف، ممکن است آن را ساختمان محلی (folk) بخوانیم ». 
 
معماری ارگانیک
در اروپا هوگو هرینگ ، معمار آلمانی ، از جمله نظریه پردازان معماری ارگانیک محسوب می شود ، چنانچه وی می نویسد : «روش هندسی ساکن و ایستا است . امروزه تمایل بیشتر به سمت ساختارهای انعطاف پذیر و در نظر گرفتن ساختمان به عنوان یک ارگانیسم زنده می باشد . آنها به سوی کالبدی ارگانیک تمایل دارند . ایده زندگی و حرکت جایگزین انتزاع ، تغییر ناپذیری و سکون می باشد . شدن به جای بودن ، این تغییر جهانی است ، همه را شامل می شود .» لذا همان گونه که عنوان شد ، عقاید رمانتیک های قرن 19 در اروپا و آمریکا و بالاخص نظرات آنها در مورد طبیعت و قوانین طبیعی زیر بنای فکری  معماری ارگانیک را تشکیل می داد. 
معماری ارگانیک
هرچند که معماری  ارگانیک برخلاف کارهای میس و کوربوزیه ، صورتی جهانی و فراگیر به خود نگرفت ، ولی با این حال پیروانی در سایر کشور ها پیدا کرد . در اروپا در بین معمارانی که طرح های آنها با اصول نظری معماریارگانیک هماهنگی داشت می توان از هوگو هرینگ و هانز شارون آلمانی ، آلوارآلتو فنلاندی و گروه دیستل در هلند نام برد . در ایران هم می توان به کارهای هوشنگ سیحون ـــ دفتر کار سیحون ، مقابر بو علی سینا و نادر شاه ـــ مهندس پاسبان حضرت ـــ پارک جمشیدیه ـــ و مهندس مهرداد ایروانیان نمونه هایی از اصول طراحی معماری ارگانیک را مشاهده کرد . 
معماری ارگانیک
فضا های رایت بدون وجه تمایز در یکدیگر جاری نیستند . ترجیحا مرز و شکافها و تقسیم بندی هایی نسبت به یکدیگر در بین آنهاست و با مولفه هاس کوچک تداخلی فضا ها در یکدیگر ادغام می شوند به عقیده رایت هر ساختمان به منزله نوعی بازبینی فضایی ادراک می شود و در رابطه با محیطی که در آن قرار می گیرد به مثابه بخشی از محوطه محیط و چشم انداز طبیعت محسوب می شود .
در سرتاسر تاریخ به دو گرایش متفاوت تاکید می شود « گرایشی به سوی دنیای عقلانی و هندسه و گرایشی دیگر بهسوی دنیای غیر عقلانی و ارگانیک » دو شیوه متفاوت سر کار داشتن با محیط یا تسلط پیدا کردن بر آن .
معماری ارگانیک
رویکرد های متضاد به این مساله در تمام فرهنگها هم فرهنگهای اولیه و هم جدید وجود داشته است . تمایز بین ادراک های ارگانیک و هندسی حتی امروز نیز در نقاشی و معماری وجود دارد . این رویکرد ها همواره روشهایی تکراری بوده اند به گونه ای که نمی توان یکی را بر دیگری مقدم دانست .
همان گونه که کلود براگدون ، دوست صمیمی سالیوان و ویراستار کتاب « گپ های کودکستانی » در سخنرانی ای با عنوان معماری ارگانیک درانستیتوی هنری شیکاگو به سال 1915تشریح کرده است ، معماری در سرتاسر جهان و در تمام جهان و در تمام دوران ها با دوگانه گی اجتناب ناپذیری دو قسمت شده است : یا ارگانیک بوده ( و بدین ترتیب ارگانیسم طبیعی پیروی میکرده ) یا ترتیبی arrang بوده است ( یعنی بر طبق برخی آرمان های اقلیدسی که به دست انسان ابداع شده ) .
معماری ارگانیک
با در نظر گرفتن اینکه از سویی گوتیک و ارگانیک در تلاش بیان آزاد بودند . و از سویی دیگر رنسانس و ترتیبی از قوانین از پیش تعیین شده پیروی می کردند آنگاه ساده انگارانه خواهد بود که بگوییم در واقع تمام خلاقیت ها باید هم ارگانیک باشند و هم ترتیبی .
معماری وجود ندارد مگر اینکه ارگانیک باشد، و نیز معماری وجود ندارد مگر اینکه در عین حال ترتیبی نباشد ( لوید رایت ) .
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری ارگانیک ,پدیده معماری ارگانیک ,رالف والدو امرسون ,لوید رایت ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و معرفی سبك هاي معماري
پاورپوینت بررسی سبک ها و مکاتب معماری در جهان
پاورپوینت بررسی شش سبک شاخص معماری جهان
پاورپوینت بررسی سبک معماری ارگانیک تاریخچه و نمونه های موردی معماری ارگانیک
پاورپوینت بررسی تاریخچه، فواید و اصول طراحی سبک معماری طبیعت گرا
پاورپوینت بررسی سبک معماري ارگانيك و معماران و آثار موفق ارگانيك در جهان
پاورپوینت بررسی سبک ارگانیک و پایداری در معماری
پاورپوینت بررسی شیوه ها و سبک معماری ارگانیک ، معماری طبیعت گرا
پاورپوینت بررسی پیشینه طراحی و معماری با سبک ارگانیک در جهان و ایران
پاورپوینت بررسی سبک معماری ارگانیک
پاورپوینت بررسی سبک معماری ارگانیک
پاورپوینت بررسی معماری ارگانیک
پاورپوینت ، بررسی مباحثه فرانک لوید رایت و لوکوربوزیه در روزنامه نیویورک تایمز
پاورپوینت ، انسان طبیعت معماری، معماری ارگانیک
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری دوره پهلوی دوم
معماری ارگانیک و پایدار،پاورپوینت بررسی ارگانیک و پایداری در معماری
دانلود پاورپوینت ,سبک معماری ارگانیک
دانلود پاورپوینت معماری اکوتک
پاورپوینت مبانی نظری معماری پست مدرن
دانلود مقاله معرفي سبک های معماری

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد