خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود,پاورپوینت بررسی تاریخ ایران پیش از اسلام,pptx

   تعدادبرگ: 26   قیمت: 3800 تومان     تعدادمشاهده  1


دانلود,پاورپوینت بررسی تاریخ ایران پیش از اسلام,pptx
 
 
  مطلب مفید  
 
تاریخ ایران باستان با پیشینه­ ای بالغ بر 5000 سال، ازجمله مباحث درخور توجه در مطالعات تاریخ ایران و هم چنین تاریخ جهان به شمار می­رود. نقش تمدن­ های شکل گرفته در فلات ایران از حدود 5000 سال پیش و سیر تحول آنها به ویژه درعرصه امور اجتماعی، علمی و هنری، که به شکل­ گیری برخی شاخص­ های تمدنی در غرب آسیا و انتقال آن به سرزمین­ های مجاور منجر شد، ورود آریایی­ ها به فلات ایران و آغاز دوره­ای جدید در دگرگونی اجتماعی و فرهنگی در منطقه مبتنی بر همگرایی و تسامح فرهنگی، تشکیل نخستین مجامع تمدنی با ساختاری مبتنی بر قوانین اجتماعی به ویژه در دوره مادها، ایجاد نخستین امپراطوری بزرگ جهان در دوره هخامنشی، رویارویی تمدن ایرانی با تمدن یونان در دوره سلوکیان و نتایج فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن، رشد تجارت بین الملل و مناسبات فرهنگی و اقتصادی در جاده ابریشم و نقش قدرت سیاسی و نظامی اشکانیان، جایگاه ساسانیان در ساختار سیاسی جهان و زمینه­ سازی گردآوری و ترویج علوم و فنون از شرق دور، هندوستان تا شرق نزدیک در این دوران، ازجمله شاخص­ های تمدنی ایران پیش از اسلام به شمار می­رود.
 
 
 
  بخشی از مطلب  
 
 
 
 مقدمه
 ماقبل تاریخ
 ایلامیان
 مهاجرت آریائیان به ایران
 مادها
 هخامنشیان
 سلوکیان
 اشکانیان
 ساسانیان
 
پیش از مهاجرت آریائیان به فلات ایران، اقوامی با تمدن‌های متفاوت در ایران می‌زیستند. سرزمین کنونی ایران بخشی بزرگی از یک واحد جغرافیایی بنام فلات ایران است ، این واحد طبیعی با تنوع اقلیمی و زیستی خود دارای ویژگیهای بارزی است که در نتیجه آن وحدت فرهنگی ایران را سبب شده است، بی شک تمدن بشری مرهون نبوغ و خلاقیت مردمانی بوده است که سالیان دراز در این سرزمین زندگی کرده اند و در تعامل با جغرافیا و نظام طبیعی حاکم بر آن و در جریان روزگار، تاریخ فرهنگی وتمدن خود را آفریده اند.
 
شواهد اولین رفتارهای فرهنگی انسان در ایران با ساخت ابزار سنگی های گوناگون در دوران پارینه سنگی آغاز شد، عصر پارینه سنگی شامل سه دوره قدیم ، میانی و جدید می شود، آثار بدست آمده از این دوران در ایران اغلب متعلق به دوره پارینه سنگی جدید است که از محوطه هایی چون کشف رود خراسان ، لدیز سیستان، هومیان کوهدشت و دره هلیلان در لرستان و… بدست آمده اند. در این دوران بشر علاوه بر گردآوری غذا و شکار بخشی از غذای خود را ذخیره می کند، با گذر از دوران پارینه سنگی و فرا پارینه سنگی از حدود دوازده هزار سال پیش ساکنان خاور نزدیک از جمله ایران دوره فرهنگی و تمدنی نوسنگی، را آغاز می کنند.
 
ظهور دولت ایلام (۶۴۰ –۳۲۰۰) قبل از میلاد به عنوان اولین قدرت متمرکز در عرصه فلات ایران (جنوب غربی سرزمین کنونی ایران) آغازی بود برای تأثیر فکر، هنر و تمدن مردم فلات ایران بر سایر تمدن های اطراف همچون تمدن بین النهرین و مصر، ارتباطی که همیشه با کش و قوس های فراوانی همراه بود و گاهی باعث تسلط تمدنی بر تمدن دیگر می شد. بطوریکه امروزه می توان آثار تبادل فرهنگی دولت ایلام و سایر اقوام ساکن در کوهستان های فلات ایران همچون کاسی‌ها ، لولوبیان، و اورارتو و… را در میان نقوش برجسته سومری ها، اکدی ها،آشوری ها، بابلی ها و… در بین النهرین و یا در میان آثار مکشوفه از شهرهای کهن شوش ، انشان، دورانتیاش، نینوا، بابل و … مشاهده کرد هرچند در این دوران تمدنهای قدرتمند دیگری همچون تمدن جیرفت و یا تمدن سرزمین های جنوب شرقی ایران در شهر سوخته وجود داشته اند و به طور حتم بسیار قدرتمند بوده اند اما به دلیل نبود شناخت کافی از ارتباط آنها با سایر تمدن های همجوار صحبت هنوز زود است.
 
آریائیان، مردمانی از نژاد هند و اروپایی بودند که در شمال فلات ایران می‌‌زیستند. دلیل اصلی مهاجرت آنها مشخص نیست اما به نظر می‌‌رسد دشوار شدن شرایط آب و هوایی و کمبود چراگاه ها، از دلایل آن باشد. مهاجرت آریائیان به فلات ایران یک مهاجرت تدریجی بوده است که در پایان دوران نوسنگی (۷۰۰۰ سال پیش از میلاد) آغاز شد و تا ۴۰۰۰ پیش از میلاد ادامه داشته است.
نخستین آریایی‌هایی که به ایران آمدند شامل کاسی‌ها (کانتوها ـ کاشی‌ها)، لولوبیان و گوتیان بودند. کا‌سی‌ها تمدنی را پایه گذاری کردند که امروزه ما آن را بنام تمدن تپه سیلک می‌‌شناسیم. لولوبیان و گوتیان نیز در زاگرس مرکزی اقامت گزیدند که بعدها با آمدن مادها بخشی از آنها شدند. در حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد، مهاجرت بزرگ آریائیان به ایران آغاز شد و سه گروه بزرگ آریایی به ایران آمدند و هر یک در قسمتی از ایران سکنی گزیدند: مادها در شمال غربی ایران، پارس‌ها در قسمت جنوبی و پارت‌ها در حدود خراسان امروزی.
 
هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد وارد ساخت و سپس فتح لیدیه و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی بزرگی شد. از این رو کوروش بزرگ را بنیادگذار شاهنشاهی هخامنشی می‌دانند.
در ??? پ.م کوروش بزرگ پایه گذار دولت هخامنشی در جنگ‌های شمال شرقی ایران با سکاها، کشته شد. لشکرکشی کمبوجیه جانشین او به مصر آخرین رمق کشاورزان و مردم مغلوب را کشید و زمینه را برای شورشی همگانی فراهم کرد. داریوش بزرگ در کتیبهً بیستون می‌‌گوید: " بعد از رفتن او (کمبوجیه) به مصر مردم از او برگشتند…"
 
اشکانیان (۲۵۰ ق. م ۲۲۴ م) که از تیره ایرانی پرنی و شاخه‌ای از طوایف وابسته به اتحادیه داهه از عشایر سکاهای حدود باختر بودند، از ایالت پارت که مشتمل بر خراسان فعلی بود برخاستند. نام سرزمین پارت در کتیبه‌های داریوش پرثوه آمده است که به زبان پارتی پهلوه می‌شود. چون پارتیان از اهل ایالت پهله بودند، از این جهت در نسبت به آن سرزمین ایشان را پهلوی نیز می‌‌توان خواند. ایالت پارتیها از مغرب به دامغان و سواحل جنوب شرقی دریای خزر و از شمال به ترکستان و از مشرق به رود تجن و از جنوب به کویر نمک و سیستان محدود می‌‌شد. قبایل پارتی در آغاز با قوم داهه که در مشرق دریای خزر می‌‌زیستند در یک جا سکونت داشتند و سپس از آنان جدا شده در ناحیه خراسان مسکن گزیدند.
این امپراتوری در دوره اقتدارش از رود فرات تا هندوکش و از کوه‌های قفقاز تا خلیج فارس توسعه یافت. در عهد اشکانی جنگ‌های ایران و روم آغاز شد. سلسله اشکانی در اثر اختلافات داخلی و جنگ‌های خارجی به تدریج ضعیف شد تا سر انجام به دست اردشیر اول ساسانی منقرض گردید.
 
امپراطوری پهناور ساسانی که از رود سند تا دریای سرخ وسعت داشت، در اثر مشکلات خارجی و داخلی ضعیف شد. آخرین پادشاه این سلسله یزدگرد سوم بود. در دوره او مسلمانان عرب به ایران حمله کردند و ایرانیان را در جنگ‌های قادسیه، مدائن، جلولاء و نهاوند شکست دادند و بدین ترتیب دولت ساسانی از میان رفت.
در پایان سده پنجم و آغاز قرن ششم میلادی جنبش بزرگی جامعه ایران را تکان داد که به صورت قیامی واقعی سی سال ( ۲۴-۴۹۴ م.) دوام آورد و تأثیر شگرفی در تکامل جامعه آن روزایران بخشید.
در چنین اوضاعی مزدک پسر بامدادان به تبلیغ مذهب خود که گویند موسسش زردشت خورک بابوندس بوده، پرداخت. عقاید مزدک بر دو گانگی مانوی استوار است:
روشنائی دانا و تاریکی نادان، به عبارت دیگر نیکی با عقل و بدی جاهل، این دو نیرو با هم در نبردند و چون روشنائی داناست سرانجام پیروز خواهد شد.
اساس تعلیمات اجتماعی مزدک دو چیز است: یکی برابری و دیگری دادگری.
مردم بسیاری به سرعت پیرو مذهب مزدک شدند. جنبش مزدکی با قتل او و پیروانش به طرز وحشیانه‌ای سرکوب شد، اما افکار او اثر خود را حتی در قیام‌ها و جنبش‌های مردم ایران در دوران اسلام، باقی گذاشت.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
تاریخ ایران پیش از اسلام ,pptx ,دانلود,پاورپوینت بررسی تاریخ ایران پیش از اسلام,pptx , , مطلب مفید , ,تاریخ ایران باستان با پیشینه­ ای بالغ بر 5000 سال، ازجمله مباحث درخور توجه در مطالعات تاریخ ایران و هم چنین تاریخ جهان به شمار می­رود. نقش تمدن­ های شکل گرفته در فلات ایران از حدود 5000 سال پیش و,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی هنر و معماری اسلامی در امتداد هنر و معماری ساسانی
پاورپوینت بررسی معماری 10 ساختمان برتر معاصر با الهام از معماری باستانی
پاورپوینت بررسی تاریخ مرمت و معماری آثار تاریخی جهان
پکیج نمونه سوالات درس آشنایی با معماری جهان با پاسخنامه 
پاورپوینت بررسی معماری ایران در دوره سلجوقی
پاورپوینت بررسی معماری عصر برنز در ایران
پاورپوینت بررسی معماری پارتی ، معماری ساسانیان
پاورپوینت بررسی معماری دوره سومر در تمدن بین النهرین
پاورپوینت بررسی اجمالی تاریخ معماری سرزمـیـن کهـن ایران
پاورپوینت بررسی تاریخ معماری جهان
پاورپوینت بررسی معماري ايران از سلجوقيان تا پايان عصر تيموريان
پاورپوینت بررسی تاریخ تمدن و معماری ژاپن
پاورپوینت بررسی تاریخ تمدن و معماری هند
پاورپوینت بررسی تاریخ معماری ایران و کهن‌ترین بناهای آن
پاورپوینت بررسی تاریخ معماری مصر باستان و بناهای آن
پاورپوینت بررسی معماری بین النهرین
پاورپوینت بررسی معماری معبد کنفوسیوس
دانلود,پاورپوینت بررسی معماری بیزانس روم شرقی,pptx
دانلود بررسی معماری دوره ساسانیان پاورپوینت
دانلود,پاورپوینت بررسی معماری ماد,pptx

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد