خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی وقف در اسلام وتاثیرآن در معماری

   تعدادبرگ: 16 اسلاید   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 1960 kb  تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی وقف در اسلام وتاثیرآن در معماری 
 
یكى از بزرگترين امورى كه اسلام در يكى از دو ركن" حقوق الناس" و" حقوق الله" مورد اهتمام قرار داده و به طرق و انحاى گوناگون، مردم را بدان وادار مى سازد، انفاق است پاره اى از انفاقات از قبيل زكات، خمس، كفارات مالى و اقسام فديه را واجب نموده و پاره اى از صدقات و امورى از قبيل وقف سكنى دادن مادام العمر كسى، وصيت ها، بخشش ها و غير آن را مستحب نموده است. وقف دو گونه است: وقف عام و وقف خاص. البته عموم و خصوص در وقف با ملاحظه موقوف عليه است، بنابراين وقف خاص، وقف بر شخص يا اشخاص معين است، مانند وقف بر اولاد و يا وقف بر زيد و فرزندان او و وقف عام وقف بر جهات و مصالح عمومى مانند مساجد و مكانهاى استراحت و مدارس و امور مشابه ديگر و يا وقف بر عناوين كلى مثل فقرا و ايتام و بيماران و كسانى كه در راه مانده اند و مانند آن است و اين اقسام سه گانه تفاوتى از جهت اصل وقف ندارند، هر چند از حيث احكام و آثار تفاوت دارند، مثلا در وقف بر جهات و مصالح عمومى و همچنين در وقف بر عناوين عمومى قبول كسى شرط نيست و همچنين وجود مصداق موقوف عليهم در خارج هنگام اجراى صيغه وقف هم شرط نيست، در حالى كه در وقف خاص اين امور شرط هستند و همچنين در وقف بر جهات و مصالح عمومى كه به صورت وقف انتفاع هستند از قبيل مساجد و مدارس و قبرستان ها و پل ها و مانند آنها، وقف به هيچ وجه قابل فروش نيست حتى اگر خراب شود، بر خلاف وقف خاص و وقف بر عناوين كلى به صورت وقف منفعت كه فروش و تبديل آنها در بعضى از حالتهاى استثنايى جايز است.
وقف از نظر قرآن 
 
 بايد گفت وقف از مختصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است. وقف در اسلام دارای  ويژگيهایی است. وقف عملی  است صالح و باقی، و مصداق روشنی است از تعاون و تعاضد، و انفاقی  است عاری  از  منت، و احسانی  است ‏خالی از اذيت و بدور از تحقير شخصيت ديگران، و تصدقی است دايمی  و مستمر  و بدون ريا، و وامی است ‏بدون اضطراب و تكاثر (سوره مبارکه تكاثر، آيات 1 و2) و بروز اختلافات  فاحش طبقاتی به صورتی معقول مبارزه می ‏شود، و برگ سبزی  است که برای انسان ذخیره میشود.  (سوره مبارکه مزمل، آيه 20) و سرانجام عاملی  است كه نام واقف را نيز جاودان می ‏سازد و وی را به نوعی خلود و بقا می ‏رساند. 
 
وقف عبارت است از حبس کردن مال ، تصرف نکردن در آن و بخشيدن منفعت هاي حق استفاده از آن در راه خير. به عبارتي وقف به معني نگاه داشتن دايمي اصل مال و بهره برداري از منافع آن براي خيرات است. اين عمل نيک، با 14 قرن سابقه در اسلام، ابتدا با توجه به حديثي از پيامبر (ص) صدقه جاريه نام داشته است: 
«بهترين يادگار و ميراثي که انسان از خود بر جاي مي گذارد 3 چيز است: صدقه جاريه (وقف) که اجر و مزدش به او مي رسد، دانشي که پس از او مورد استفاده واقع شود و فرزند شايسته اي که خيري در بر داشته باشد.
از نظر كالبدي نقش وقف را مي‌توان در ايجاد و احداث خردترين عناصر كالبدي شهر نظير مساجد، مدارس، حمام‌ها، آب‌انبارها، سقاخانه‌ها، روشنايي معابر و بازارچه‌ هاتا شكل‌گيري و توليد كلان‌ترين فضاهاي شهري نظير بازارها و مجموعه‌هاي وقفي مشاهده و پيگيري كرد، از بسياري آثار و تك بناهاي شاخص و مهم شهري كه بگذريم، در تاريخ شهرسازي ايراني – اسلامي به مجموعه‌هاي كالبدي پيوسته و همبسته‌اي در مقايس‌هاي مختلف شهري، از مقايس يك مركز محله يا محله تا مقياس مركز شهر و يا شهر بر مي‌خوريم كه سنت وقف در شكل‌گيري آنها نقش اساسي داشته است.
بسياري از شهرهاي قديمي اغلب محله‌هاي كوچكي بوده‌اند كه به تدريج شكل‌ گرفته‌اند كه با افزايش جمعيت و توسعه بناها و اماكن به شهر تبديل شده‌اند. اين محله‌ها كه از پيش طراحي نشده بودند براي احداث و ايجاد مراكز و فضاهاي خدماتي – عمومي در آنها بالطبع هيچ‌گونه پيش‌بيني به عمل نمي‌آمد، ولي در عين حال مي‌بينيم كه شهرهاي سنتي و قديمي ايران در نظام و ساختار محله‌اي خود از انسجام و پيوستگي قوي برخوردار بوده‌اند و تقريباً بسياري از خدمات و نيازهاي شهري و محله‌اي به شكلي خودجوش و طبيعي در آن‌ها ايجاد شده بود. اين اجزاء و عناصر عموماً بدون اتكا به منابع و اعتبارات دولتي و در چهارچوب نظام وقف و با سرمايه‌هاي مردم احداث مي‌شدند. در واقع تحت تأثير فرهنگ وقف بسياري از تأسيسات زيربنايي و روبنايي در مجتمع‌هاي زيستي بدون اينكه حكومت‌ها اصولاً وظيفه‌اي در ايجاد آنها احساس كنند توسط مردم ساخته مي‌شدند.
نظام وقف نه تنها موجب ساخت و ايجاد بسياري از فضاها و عناصر با ارزش شهرها بوده است، بلكه ارتباط و پيوند معنوي و نزديك موقوف با امور ديني و مذهبي، سبب ماندگاري و پايداري فضاهاي شهري موقوفه در طي زمان شده است. در يك نظر اجمالي مي‌توان گفت ماليكت بسياري از آثار و عناصر شهري كه در زمره مواريث فرهنگي و تاريخي كشور به مشار مي‌روند، وقفي است. در واقع علل ماندگاري بسياري از ميراث‌هاي معماري و شهرسازي ايران در بستر زمان را بايد در نقش فرهنگ متعالي وقف جستجو كرد. از طرف ديگر اصول و ويژگي‌هاي نظام وقف به گونه‌اي است كه بسياري از اين فضاها و عناصر از طريق رقبات درآمدزايي كه بر آن‌ها وقف شده‌اند، خود را محافظت و مرمت كرده و در نهايت آبادان و معمور بر جاي استوار باقي مانداند. همچنين ماهيت ابدي، دايمي و غيرقابل فروش و انتقال بودن موقوفات و صرف منافع رقبات آن‌ها در راه مقاصد خير و براي كاركردها و مصالح جامعه مسلمين، موجب شده است كه تعداد زيادي از موقوفات يا رقبات، به خصوص املاك غير منقول چون مساجد، حوزه‌هاي علميه مدارس، كتاب‌خانه‌ها، بيمارستان‌ها، مسافر‌خانه‌ها، آب‌انبارها، و قنوات، پل‌ها، حمام‌هاي عمومي و بازار كه كم و بيش‌ داراي ساختار پايدار و ديرپايي هستند، از ساير عناصر شهري پايدارتر بباقي مانده‌اند از جمله مشخصات مهم بناها وقفي در شهرهاي سنتي ايران در نظر گرفتن تعدد روابط در بهره‌وري از آن‌هاست
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت , بررسی وقف در اسلام ,وتاثیرآن در معماری ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی در و پنجره در معماری ایرانی
سبک شناسی معماری ایرانی ، واژه شناسی معماری ایران پیرنیا، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی نقش معماري در ارتقاء بستر فرهنگی جامعه
پاورپوینت بررسی معماری ایران قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی تاریخ معماری تزئینی
پاورپوینت بررسی بناهای آرامگاهی و معماری مقابر در ایران
پاورپوینت بررسی عناصر و بناهای زاییده شرایط خاص مناطق اقليمي کویری ایران
پاورپوینت بررسی نقش ایوان،طاق،گنبد،حیاط در معماری ایران
دانلود,حیاط،ایوان،طاق،گنبد,پاورپوینت
دانلود بررسی گنبد در معماری ایرانی،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی معماری در زمان صفویه - سبک معماری اصفهانی
بررسي ،تخت جمشید و پرسپولیس،پاورپوینت
بررسي ،سبک شناسی معماری ایرانی،معماری اسلامی،پاورپوینت
بررسي و تحلیل معماری دوره صفویه و مقایسه با معماری دوره قاجاریه ،پاورپوینت
دانلود, بررسی تاريخ معماري ايران-پاورپوینت
بررسي معماري طاق کسری ،پاورپوینت
بررسي معماري بادگیر های ایرانی،پاورپوینت
بررسي معماري بادگیر،پاورپوینت
دانلود,فن شناسی تزئینات وابسته به معماری درگنبد سلطانیه-پاورپوینت
دانلود,بررسی شیوه ی معماری هخامنشی-پاورپوینت

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد