پاورپوینت رنگ و نور در معماری
بخشی از مطلب
گوته در " فاربن لهر " در مورد هماهنگي و کليت رنگ مي نويسد: وقتي چشم رنگي را مي بيند , بلافاصله فعاليتش را شروع مي کندو عملکردش چنان است که به شکلي نا خود آگاه و اجتناب ناپذير , رنگ ديگري ايجاد مي کند که با پيوستن به حلقه رنگها , ترتيب حلقه رنگ را کامل ميکند و اين تاثير متقابل , احساسي از غناي رنگ به انسان مي بخشد.مقصود از هماهنگي رنگ , هنر وسعت دادن به درون مايه ها و مضاميني از تناسبات اصولي رنگ است که مي تواند بعنوان پايه اي براي کمپوزيسيون ) يا آفرينش هنري )به خدمت گرفته شود.
رنگها نيروها و انرژي هاي درخشنده اي هستند که چه آگاه و چه ناخود آگاه روي ما اثر مثبت و منفي خواهند داشت.هنرمنداني که شيشه هاي رنگين خلق مي کنند از رنگ براي خلق چنان محيطي معنوي و اسرار اميز استفاده ميکردند که انديشه هاي پرستش کنندگان را بر دوش شاهين معنويت به پرواز درمي اورند.اثرات رنگ نه تنها از لحاظ بصري بلکه از جنبه هاي روان شناسي و روان شناختي نيز بايد بررسي شوند.
هر رنگ داراي سه صفت يا سه بُعد ديداري مستقلا ً تغييرپذير است: فام، درخشندگي و پرمايگي.
فام، صفتي از رنگ است که جايگاه آن را در سلسلهٔ رنگي (از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موجهاي مختلف در طيف مرئي – مشخص ميکند .گفته ميشود که تقريباً ً 150 فام متفاوت را ميتوان تشخيص داد، ولي همهٔ اينها به طور مساوي در طيف مرئي توزيع نشده اند، زيرا چشم ما براي تفکيک فامها در طول موجهاي بلند تر توانايي بيشتري دارد. بلندترين طول موجها در منطقهٔ قرمز و کوتاهترين طول موجها در منطقهٔ بنفش هستند. دسته بندي عمومي رنگها به بيفام (سياه، سفيد و خاکستريها)، و فام دار (قرمز، زرد، سبز ،...) بر همين صفت مبتني است. براي سهولت درک مطلب، فام را ميتوان مشخص کنندهٔ اسم عام رنگها تعريف کرد.
و....
فهرست
رنگ
جستاري بر نقش رنگ در معماري
رنگی دیدن اجسام
صفات رنگ
بررسی انواع رنگها
سرد يا گرم بودن رنگها
روانشناسی رنگ
روش های تامین نور در ساختمان
نقش نور در معماری مدرن
نقش نور در فضا
نور در فضای معماری
حوزه شفافیت
شفافیت
شفافیت در مدرنیسم
سنگ و شیشه
خانه فرانسورث
تاثیر رنگها
وزن و حرارت رنگ
تاثیر رنگ در ساختمان بر انسان
رقص رنگ و نور در مسجد نصیرالملک شیراز
منابع