خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی هارموني و هماهنگي رنگها در فضاهای معماری و تجربه كاربرد رنگ در شهر

   تعدادبرگ: 48 اسلاید   قیمت: 8500 تومان   حجم فایل: 2189 kb  تعدادمشاهده  0


پاورپوینت بررسی هارموني و هماهنگي رنگها در فضاهای معماری  و تجربه كاربرد رنگ در شهر
 
بخشی از مطلب
هارموني و هماهنگي رنگها در فضا
مواردي كه قبل از رنگ اميزي فضاها بايد به انها توجه كرد:
هدف از هماهنگي رنگ هنر وسعت بخشيدن به درون مايه ها و مضاميني از تناسبات اصولي رنگ است كه ميتواند به عنوان پايه اي براي كمپوزيسيون (يا افزايش هنري) به خدمت گرفته شود.كه در اينجا به برخي تناسبات رايج تر مي پر دازيم.دواير رنگ يا حلقه رنگ مي تواند از دو سه چها مايه يا بيشتر تشكيل شود.در اينجابه برخي از اين حلقه ها مثل دوتايي ها سه تايي ها و... مي پردازيم:
 
1.    دوتايي ها:در يك حلقه 12 رنگي دو رنگ واقع در قطر رنگهاي متضاد و مكمل هستند.اين دو رنگ يك دوتايي هماهنگ را تشكيل ميدهند.از دوتايي هاي ديگر ميتوان به عنوان مثال:قرمز/سبز  ابي/نارنجي  زرد /بنفش را نام برد.اگر كره رنگ را مورد استفاده قرار دهيم  ميتوانيم دوتايي هاي متعددي را در ان به وجود بياوريم.لازمه اين كار اين است كه از دو رنگ مايه اي استفاده كنيم كه نسبت به مركز كره تناسب و تقارن داشته باشند.بنا براين اگر قرمز روشن را انتخاب ميكنيم سبز نيز در جاي خود بايد به ميزاني سايه دار باشد كه قرمز روشن است.
 
2.سه تايي ها:
اگر سه رنگ خالص از حلقه رنگ ها چنان انتخاب شوند كه موقعيت مكاني ان ها يك مثلث متساوي الاضلاع بوجود اورد اين سه رنگ يك هماهنگي سه تايي را تشكيل مي دهند.زرد-قرمز-ابي واضح ترين و قويترين سه تايي هاست و بايد اين سه تايي را "سه تايي بنيادي"نام نهاد.سه تايي بعدي يعني نارنجي بنفش سبز سه تايي مشخس ديگري را مي سازد.زرد-نارنجي/قرمز-بنفش/و ابي-سبز و يا قرمز –نارنجي/ابي-بنفش/زرد-سبز سه تايي ديگر هستندكه ترتيب و ارايش ان ها مثلث متساوي الاضلاع  ديگري را درحلقه رنگ مي سازد. اگر يك رنگ زرد در دوتايي مكمل زرد-بنفش جايگزين دو خانهء  مجاور خود شود  در اين صورت حاصل همراهي زرد با ابي –بنفش و قرمز –بنفش و يا بنفش يا زرد-سبز و زرد-نارنجي سه تايي هايي خواهند بود كه باز همچنين خاصيت هماهنگي را خواهند داشت. شكل هندسي ان ها يك مثلث متساوي الساقين خواهد بود.اين مثلث هاي متساوي الاضلاع و متساوي الساقين را در كره رنگ نيز مي توان ترسيم نمود. مي تئان ان ها را به دلخواه در محور هاي مختلف چرخاند.چنانچه مركز ثقل  ان ها در مركز كره قرار گيرد سه رنگ واقع در رئوس اين مثلث يك سه تايي هماهنگ را ايجاد خواهند كرد.دو مورد استثنايي نيز وقتي اتفاق مي افتد كه سياه يا سفيد در يكي از رئوس مثلث قرار گيرند.اگر مثلث متساوي الاضلاع را در نظر بگيريم
كه يك راس ان سفيد باشد دو راس ديگر ان متوجه اولين سايه هاي يك زوج رنگ مكمل خواهند بود.سه تايي حاصله  نظير سفيد/ابي تيره –سبز/نارنجي تيره مي باشد.به همين ترتيب چنانچه راس مثلث سياه باشد رنگ هاي ابي روشن و نارنجي روشن خواهيم داشت.اين حالات استثنايي نشان مي دهد  كه وقتي سياه و سفيد  بكار روند چگونه كنتراست هاي تيره-روشن حائز اهميت و امتياز خواهند شد
.
3-چهار تايي ها:
چنانچه يك زوج رنگ مكمل را در حلقه رنگ كه مركز ثقل ان ها بر يكديگر قرار گيرند انتخاب نمائيم مربعي به دست خواهد امد.سه شكل چها تايي از اين قسم در حلقه 12 رنگي عبارتند از:
زرد/بنفش/قرمز-نارنجي/ابي-سبز
زرد-نارنجي/ابي-بنفش/سبز
نارنجي/ابي/قرمز-بنفش/زرد-سبز
از مستطيل حاوي دو رنگ زوج رنگ مكمل چهار تايي هاي بيشتري نيز بدست مي ايد:
زرد-سبز/قرمز-بنفش/زرد-نارنجي/ابي –بنفش
زرد/بنفش/نارنجي/ابي
علاوه بر مربع و مستطيل شكل هندسي سوم براي نمايش چهار تايي هماهنگ يا هارمونيك ذوزنقه است.در اين شكل دو رنگ مجارو يكديگر و دو رنگ متقابل در راست و چپ مكمل خود قرار مي گيرند.سلسله رنگ هاي حاصله قابل تغيير مي باشند ليكن كلا با هم هماهنگ هستند چرا كه اگر  با هم مخلوط شوند خاكستري-سياه خواهند ساخت.چنان كه در تصوير نشان داده شده است با محاط كردن چند ضلعي ها و چرخش ان ها در كره رنگ درون مايه اي 
 
4.شش تايي ها
شش تايي ها را  مي توان از دو طريق مختلف ايجاد كرد :شايد يك شش ضلعي بهتر از يك مربع يا مثلث بتواند در حلقه رنگ محاط شود.بنا براين سه زوج از رنگهاي مكمل بعنوان گروه رنگ شش تايي هماهنگ بدست مي ايد.در حلقه 12 رنگي دو گروه رنگ شش تايي از اين دست وجود دارد .
زرد/بنفش/نارنجي/ابي/قرمز/سبز 
زرد-نارنجي/ابي-بنفش/قرمز-نارنجي/ابي-سبز/قرمز-بنفش/زرد-سبز
اين شش ضلعي را مي توان در كره رنگ چرخاند كه نتيجه ان تركيبات جالبي از رنگهاي روشن و تيره يا كم رنگ و سايه دار خواهد بود.
طريقه ديگر براي ساختن رنگهاي شش تايي مجاور نمودن سفيد و سياه در كنار چهار رنگ خالص است .براي اين منظور مربعي را در سطح استوايي كره رنگ قرار مي دهيم تا يك چهار تايي از دو زوج رنگ مكمل بدست ايد .
سپس هر گوشه مربع را چنانكه در تصوير نشان داده شده به سفيد و سياه متصل مي كنيم . در اين صورت يك 8 ضلعي منتظم بدست ميايد.
بنا بر اين هعر دسته رنگ چهارتايي كه در سطح استوايي بدست ايد مي تواند با اتصال به سياه وسفيد در حد يك شش تايي گسترش يابد.
به جاي مربع ميتوان يك مستطيل بكار برد و با تركيب سفيد و سياه يك مثلث استوايي ساخت كه در ان دسته 5 تايي ها را به وجود مي اورد.مثال:
زرد/قرمز/ابي/سياه/سفيد و يا نارنجي /بنفش/سبز /سياه/سفيد و پنج تايي هاي ديگر .
حال كه عناصر هماهنگي رنگ ها (يا هارموني رنگها) ارائه شده بايد مجددا تاكيد كنيم كه انتخاب يك سلسله رنگ و مدولاسيون ان به عنوان مبنايي  براي كمپوزيسيون نمي تواند بدون برنامه ريزي قبلي و تصادفي انجام شود.كليه اين مراحل بايد با تعيين موضوع انجام پذيرد و به صورت تصويري و تمثيلي و يا ذهني و انتزاعي عرضه شود.انتخاب فضا و رنگ اميزي ان يك ضرورت است نه يك ميل و يا احتمال و شايد سطحي و كم مايه.هر رنگ و هر گروه رنگ ها در نوع خود مانند موجودي خاص است كه بر اساس قوانين ذاتي خود زندگي مي كندو مي بالد.
نظري كه در خصوص هماهنگي رنگ وجود دارد كشف قويترين اثرات رنگ بوسيله انتخاب صحيح انتي تزها يا متضاد هاي ان است.
بحث راجع به نظريه هماهنگي رنگ ها  بر اساس سلسله رنگ هاي اصلي  زرد/قرمز/ابي صورت گرفته است و اكنون  نشان خواهيم داد كه  بيشترين تنوع و تاثيرات رنگ مي تواند از مووع و فضايي  كه به شكل هندسي ايجاد شده است  حاصل شود.يك نوع وارياسيون  شامل جايگزين كردن زرد مابين ابي و قرمز  يا قرمز مابين زرد و ابي  مابين زرد و قرمز است.رنگ هاي اصلي را مي توان  با سايه هاي خودشان اميخت  تا يك كنتراست  با رنگ سير  ايجاد نمايند.براي ايجاد يك كنتراست  روشن-تيره  مي توان از هر سه اين رنگ ها  و درجات  روشن و تيره ان ها استفاده نمود. اگر اين سه رنگ را به اندازه روشن كنيم  و رنگ هاي خالص را در محدوده كوچكي به ان ها اضافه نمائيم  يك هماهنگي در كنتراست سطح حاصل خواهد شد. اگر يك رنگ  از نظر كمي غالب  و برجسته تر باشد  امواج مايه هايي  كه از نظر رسايي  و گويايي مفاهيم ارزشمند  و معني دار هستند بدست مي ايند.
 اگر اين جايگزيني  رنگ هاي خالص  را با رنگ هاي مجاور بلافاصل خودشان  در حلقه رنگ قرار دهيم و زرد-سبز و زرد-نارنجيرا بجاي زرد و قرمز-نارنجي و قرمز-بنفش را بجاي قرمز  ويا ابي-بنفش  رغا بجاي ابي قرار دهيم گروه رنگ سه تايي مزبور به يك چهارتايي تبديل مي شود كه وارياسيون هاي ان به مقياس وسيعي گسترش مي يابد. در نتيجه فرضيه هماهنگي رنگ متمايل به محدود كردن تصور و تجسم انسان نيست بلكه بر عكس راهنمايي براي كشف امكانات متعدد و توازن  مفاهيم و فضاهاي زندهشده توسط رنگ مي باشد.
بسياري از مديران و طراحان شهري شايد درصدد اصلاح وضعيت نا بسامان رنگي شهر خود بوده اند.توجه به زمينه و متن شرايط اب و هوايي و اقليمي مصالح بومي و فرهنگ   نوع فضاها و جز اينها  در تصميم گيري طراح يا مدير براي هدايت كاربرد رنگ در شهر تاثير دارد . مطالعاتي در زمينه  تاريخچه رنگي برخي از شهرهاي اروپايي مانند تورين ليون و مارسي انجام شده است تا راهي براي مبارزه با ((الودگي رنگي)) شهرها  پيدا شود.
 در سال 1800  شهر تورين فرانسه به سفارش ((انجمن سازندگان بنا)) صاحب يك نقشه رنگي شد.ايده اصلي در ابتداي كار تقويت تشخيص خيابانها و ميدانها با كدهاي رنگي خاص در نقشه اي هماهنگ براي كل شهر بود. يعني رنگهاي اصلي خاص در نقشه اي هماهنگ براي كل شهر بود.به عبارتي رنگهاي اصلي خاص براي هر از اين فضاها – تحت عنوان كد رنگي- تعيين شد كه تمامي تمامي افراد در ان محل خاص موظف به استفاده از رنگهاي مشخصي بودند. تمامي مسير هاي اصلي و مهم شهر  با كد هاي رنگي خاصي خود به ميدان اصلي شهر مي رسيدند.رنگهاي هر خيابان برگرفته از رنگهاي سنتي در شهر بود و اجراي اين طرح از طريق صدور مجوز براي ساخت يا مرمت بناها عملي شد. نيچه در اواخر قرن 19 و هنري جيمز در اوايل قرن بيستم ضمن عبور از اين شهر به طرح استثنايي رنگي شهر –كه در ان زمان هنوز پا بر جا بود –اشاره و ان را تحسين كرده اند.
يگكي از افرادي كه براي حل مشكلات رنگي محيط اقدام به تحقيقات گستردهاي نمود ژان فليپ لانكو است  كه روش پيشنهادي او براي  براي بررسي خصوصيات رنگي محيط به منظور ارائه الگوي مناسب رنگي و راه حل ها به شرح زير است :
1.تجزيه وتحليل رنگهاي اصلي ناحيه يا محل (طبيعت گياهان خاك و نظاير انها)
از سوي ديگر عواملي نيز وجود دارند كه به صورت غير مستقيم  بر ادراك رنگي ما از محيط تاثير مي گذارند.كه از اين دست مي توان به اقليم زمين شيب زمين توپو گرافي و... كه مي تواند رنگ اميزي و مصالح سقف را نمايان تر سازد و در ادراك رنگي افراد سهم بيشتري را به خود اختصاص دهد .اشاره كرد.
2.تعيين رابطه كمي و كيفي رنگ در عناصر مختلف معماري و شهري.
3.ارائه جدول طيف رنگي  كه وفادارانه كيفيتهاي دقيق رنگي هر محل را معرفي ميكند كه با استفاده از ان در  عناصر سازنده فضاهاي شهري مي توان به تركيبات مختلف دست يافت.
هر نقشه رنگي شامل  دو سيستم از پرده هاي رنگي است كه دو پالت رنگي اصلي  محصول نهايي اين كار است.
اول.سيستم اوليه  كه رنگهاي هارمونيك  براي لكه هاي بزرگ و سطوح معماري 
 بزرگ ارائه مي كند.
دوم:سيستم گسترده تر كه طيف وسيع تري از نمونه هاي  طبيعي و معماري را در بر مي گيرد.مانند گلها يا عناصر ثانوي  در محيط شهري و بنا هاي مورد استفاده قرار مي گيرد.كار ديگر لانكو تداوم پالت دوم به گونه اي است  كه رنگهاي كنتراست و متضاد برگرفته از پالت اول را نيز معرفي مي كند.يعني رنگ هايي  كه در چرخه رنگ در مقابل هم قرار مي گيرند اما از نظر بصري در پرده هاي رنگي يكساني قرار دارند.زماني كه اين رنگ ها در كنار هم قرار مي گيرند هر يك تاثير رنگ ديگر را تشديد مي كند.
لانكو از همين روش براي تهيه الگوي رنگي شهر هاي كشور فرانسه و توكيو در ژاپن استفاده كرد.در مورد توكيو او شهر را به چهار بخش تقسيم كرد:
1-بافت سنتي شهر قديمي:
2-بافت مدرن بخش هاي جديد شهر:
3-بافت مياني يا معماري دوران گذار:
4-بافت صنعتي.
در ادامه دو نمونه ديگر از تحقيقات كه براي ارائه نقشه رنگي دو شهر در نروژ(اسلو و ريزور ) و دو شهر نيز در انگلستان ‌( هارلو و لندن ) انجام شده است  براي ملموس تر شدن موضوع ارائه مي شود.
 
تجربه جهاني كاربرد رنگ
تجربه نروژ
 در سال 1990 تام پورتر و همكارا با دعوت مدرسه معماري اسلو و استيتوي "هنر فضا" كار خود را براي برداشت پالت رنگي اسلو اغاز كردند.گروهي متشكل از متخصصان مختلف شامل معماران طراحان شهر هنرمندان صنعتگران و مهندسان گرد هم امدند.هدف كار تهيه نقشه رنگي شهر و در دسترس عموم قرار دادن ان عنوان شد  تا طراحان محيطي و صاحبان صنايع بتوانند از ان استفاده كنند و ان را براي بهبود پالت رنگي محيط به كار گيرند.
پيش از ان در سال 1929 قوانين و ضوابطي براي استفاده از رنگ در شهر وضع شده بود.اسلو هم مانند بسياري از نواحي ديگر داراي سابقه استفاده از مصالح بومي و محلي با رنگ اميزي خاص خود است. اما اين سنت رنگي تنها در نواحي اي كه با ضوابط  قاطع  و كنترل شده شهري حفظ گرديده بودند قابل شناسايي بود.
 نكته جالب اين كه در جايي كه بيش از نيمي  از سال با برف پوشيده شده است  مقابله با تاثير  بي رنگ كننده برف و استفاده از رنگ نمايه هاي تند اهميت زيادي دارد.پس از سال 1929 و تعيين ضوابط رنگي اسلو به يكي از رنگين ترين  پايتخت هاي  اروپاي شمالي تبديل شده بود.
پورتو و همكاران قصد داشتند تا كار هدايت رنگ در شهر را به صورت سيستماتيك  تري نيز دونبال كنند روش تهليل پورتر براي برداشت نقشه رنگي شهر همان روش لانكو در ده 1970 بوده است. گروه اسلو اطلس رنگي تهيه شده اسكانديناوي –موسوم به (سيستم رنگ طبيعي) را به كار گرفتند و طيف هر رنگ را در محيط  استخراج و بررسي كردند.پس از اين بررسي شهر اسلو به 5 ناحيه شهري تقسيم شد:مسكوني صنعتي تاريخي تجاري و مركز فرهنگي خيابان ها يا بنا هاي خاص براي معرفي اين نواحي انتخاب شدند و هر يك به روش لانكو مورد تجزيه  تهليل قرار گرفتند. با برداشت سقف پوشش گياهي مبلمان شهري و خودرو هاي حمل و نقل عمومي در كنار خصوصيات نما ها و احجام و كف سازي اصلي ان محل پانل رنگي ان بخش كامل شد.
دو پانل ديگر نيز يكي براي رنگ هاي تاريخي اسلو و ديگري طرح رنگي اجرا شده از سال 1929 تهيه شد. در مرحله ي بعد با اعلام عمومي پروژه مذكور در تلويزيون و مطبوعات امكان اطلاع و مشاركت عموم در باره ي اين امر فراهم امدو كار با نظر خواهي و درخواست مشاركت عمومي به پايان رسيد.
هدف اصلي اين كار (استفاده از رنگ براي خلق حس مكان )اعلام شد.اين پروژه در سال بعد جاييزه طراحي (گرد همايي معماري) را به خود اختصاص داد و مدارك پروژه براي نمايش به موزه ملي منتقل شد. در پي اين كار ناحيه ريزور  در جنوب نروژ نيز  در سال 1995 به همين روش مورد مطالعه قرار گرفت.
اين شهر بر خلاف اسلو شهري ساحلي با بنا هاي سفيد است كه با درياي ابي به صورت((   يو)) شكل  در تماس است. در قرن 18 ميلادي به علت اتش سوزي هاي مكرر  چندين بار ساختمان هاي اين بندر گاه كاملا از مييان رفت از ان پس  به تدريج شهر چهره سفيدي به خود گرفت . رنگ سفيد بنا ها چنان بر حال و هواي شهر غلبه يافت كه به شناسنامه اين شهر ساحلي و گردشي بدل گرديد.
پس از تهيه پالت هاي رنگي تمامي مردم معماران و هنر منران به دليسل جنجال روز نامه ها در باره اين پروژه در يك سينماي محلي گرد امدند و به بحث در باره ي سر نوشت رنگي شهر خود پرداختند.نگراني مردم از تلاش طراحان براي باز گردان حال و هواي  رنگي شهر به قبل از اتش سوزي هاي  قرن 18 بود. اصرار مردم به حفظ سفيدي نمادين شهر چه براي ساكنان و چه براي گردش گران بود .
گروه در نهايت سه پالت رنگي ارائه داد كه شامل پالت تاريخي پالت موجود و پالت پيشنهاد براي اينده بود.
اما تجربه ريزور نشان داد كه سليقه مردم در طول زمان تغيير مي كند  و هر چند پالت تاريخي ريزور در قرن 18 با زمان حال ان متفاوت است اما تمايل اكثر مردم به حفظ پالت فعلي است .به قول پائولو پور تو گزي  معمار ايتاليايياين تغيير رنگ نشانه رشد و تغيير فرهنگي است و بايد دقت كرد كه ارائه ظوابط  خشك و اصرار بي مورد بر سابقه رنگي تاريخي در مواردي مي تواند جلوي اين تحول فرهنگي را بگيرد.
به طور كلي گذشته از نحوه انجام پروژه و برخورد با مسئله رنگ شهر  جلب مشاركت مردمي و تاثير اراي عموم  در محصول پروژه بسيار در خور توجه است.
و......


کلمات کلیدی مرتبط:
هارموني و هماهنگي رنگها , در فضاهای معماری ,تجربه كاربرد رنگ در شهر ,پاورپوینت بررسی ,هارموني و هماهنگي رنگها در فضا ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سازماندهی مرکزی در معماری ، کانسپت شعاعی در معماری
پاورپوینت بررسی فضا ، زمان معماری
پاورپوینت بررسی نقش و کاربرد رنگ در فضاي معماري
پاورپوینت بررسی تجزیه و تحلیل کانسپت در معماری
پاورپوینت بررسی تناسبات در معماری مسکونی ایران
پاورپوینت بررسی ماهیت آفرینش در معماری
پاورپوینت بررسی مدارس معماری صاحب سبک جهان و اصول فکری معماری آنها
پاورپوینت بررسی سازماندهی فضا در معماری
هندسه و شبكه در معماري ، پاورپوینت بررسی هندسه و شبكه در معماري
پاورپوینت بررسی مبانی نظری حس مکان معماری، و هویت مکان در معماری
پاورپوینت بررسی 13 اصل اساسی انتخاب رنگ
پاورپوینت بررسی اصول کلی معماری و دکوراسیون داخلی
پاورپوینت بررسی مفهوم معمار و معماری
پاورپوینت بررسی انواع رنگ و تاثیرات آن در دکوراسیون
پاورپوینت بررسی تاثیر فرهنگ در معماری
پاورپوینت بررسی مبانی تقسیم فضا در دکوراسیون داخلی
پاورپوینت بررسی نماد پردازی عدد و شکل در معماری
پاورپوینت بررسی مبانی هندسه و تناسبات در معماری
پاورپوینت بررسی بیان مفاهیم معماری در قالب زبان تصویر
پاورپوینت بررسی مبانی نظری پژوهش در معماری

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد