پاورپوینت بررسی معماری موزه گوگنهایم بیلبائو اثر فرانک گری
بنیاد سلیمان آر. گوگنهایم ، فرانك گری را به عنوان معمار انتخاب كرد و مدیر آن ، توماس كرانز ، وی را ترغیب كرد كه چیزی جسورانه و ابتكاری طراحی كند. منحنی های نمای بیرونی ساختمان به صورت تصادفی به نظر می رسیدند. معمار گفت که "تصادفی منحنی ها برای گرفتن نور طراحی شده اند". فضای داخلی "در اطراف یک دهلیز بزرگ و پر از نور با منظره خور بیلبائو و تپه های اطراف کشور باسک طراحی شده است". دهلیز ، که گری به دلیل شکل آن به گل ملقب شد ، به عنوان مرکز سازماندهی موزه عمل می کند.
هنگامی که موزه گوگنهایم بیلبائو در سال 1997 به روی عموم افتتاح شد ، بلافاصله به عنوان یکی از دیدنی ترین بناهای جهان به سبک ساختارشکنی (هرچند که گری خود را با آن جنبش معماری مرتبط نمی داند) مورد ستایش قرار گرفت ، شاهکار بیستم قرن. معمار فیلیپ جانسون آن را "بزرگترین ساختمان زمان ما" توصیف کرد ، در حالی که منتقد کالوین تومکینز ، در نیویورکر ، آن را به عنوان "یک کشتی رویایی خارق العاده از شکل موج دار در شنل تیتانیوم" ، صفحات بازتابنده درخشان آن توصیف کرد. همچنین مقیاس ماهی را یادآور می شود. هربرت ماسامپ "درخشش جسمی" آن را در مجله نیویورک تایمز ستایش کرد. ایندیپندنت موزه را "یک شاهکار معماری حیرت انگیز" می نامد.
نمای هوایی موزه
این موزه به طور یکپارچه در بافت شهری ادغام شده است و اشکال متقابل آن از سنگ ، شیشه و تیتانیوم را در یک مکان 32500 متر مربعی (350،000 فوت مربع) در امتداد رودخانه Nervión در قلب صنعتی باستان شهر گسترش داده است. در حالی که از سطح خیابان معتدل است ، هنگام مشاهده از رودخانه بسیار چشمگیر است. با مجموع 24000 مترمربع (260،000 فوت مربع) ، که 11،000 متر مربع (120،000 فوت مربع) به فضای نمایشگاه اختصاص یافته است ، فضای نمایشگاهی آن بیش از سه مجموعه گوگنهایم در نیویورک و ونیز در آن زمان بود. 11000 متر مربع فضای نمایشگاهی در نوزده گالری توزیع شده است که ده مورد از آنها از یک طرح متعامد کلاسیک پیروی می کنند که می توان از نمای بیرونی با اتمام سنگ آنها را تشخیص داد. نه گالری باقیمانده به شکل نامنظم است و از بیرون با اشکال آلی چرخان و روکش تیتانیوم قابل تشخیص است. ابعاد بزرگترین گالری 30 متر عرض و 130 متر طول (98 فوت در 427 فوت) است. در سال 2005 ، محل نصب بنای یادبود ریچارد سرا با عنوان "ماده از زمان" بود که رابرت هیوز آن را "شجاع و متعالی" نامید.
این ساختمان در زمان و بودجه ساخته شده است ، که برای معماری از این نوع نادر است. در مصاحبه ای در مجله طراحی هاروارد ، گری توضیح داد که چگونه این کار را انجام داده است. اول ، او اطمینان حاصل کرد که آنچه او "سازمان هنرمند" می نامد در طول ساخت و ساز غلبه دارد ، تا از منافع سیاسی و تجاری در طراحی جلوگیری کند. دوم ، وی اطمینان حاصل کرد که قبل از اقدام به برآورد دقیق و واقع بینانه هزینه پرداخته است. سوم ، وی از تجسمات رایانه ای تولید شده توسط ریک اسمیت با استفاده از نرم افزار CATIA V3 کمپانی Dassault Systemes استفاده کرد و برای کنترل هزینه های ساخت و ساز با افراد مختلف در ساختمان همکاری نزدیک داشت.
شرکت هواپیمایی KLM Royal Dutch Airlines 1،000،000 دلار برای ساخت آن کمک کرد.
فهرست مطالب
مقدمه
مشخصات کلی موزه گوگنهایم بیلبائو
موقعیت موزه گوگنهایم بیلبائو در سایت
تصویر هوایی موزه گوگنهایم بیلبائو
طرح معماری موزه گوگنهایم بیلبائو
کانسپت طراحی موزه گوگنهایم بیلبائو
فضاهای موزه گوگنهایم بیلبائو
سازه و متریال موزه گوگنهایم بیلبائو
یک مرکز جدید شهری
المان در ورودی
مجسمه ای از یک عنکبوت
پل عابر پیاده .
معمار پروژه موزه گوگنهایم بیلبائو
تصاویر فضاهای داخلی موزه گوگنهایم بیلبائو
تصویر ماکت موزه گوگنهایم بیلبائو
تصاویر نماهای بیرونی موزه گوگنهایم بیلبائو
اسكيس هاي اوليه موزه گوگنهایم بیلبائو
تصاویر خام از روند طراحی و شکل گیری حجم پروژه
سایت پلان موزه گوگنهایم بیلبائو
پلانهای معماری موزه گوگنهایم بیلبائو
مقاطع معماری موزه گوگنهایم بیلبائو
نمای معماری موزه گوگنهایم بیلبائو
ورودي اصلي طبقه اول در نماي جنوبي
ورودي اصلي طبقه دوم در نماي جنوبي
تحليل پلان
دياگرام طبقه اول
تفکيک فضايي در پلان طبقه اول
ارتباط فضايي طبقه اول
دياگرام طبقه دوم
تفکيک فضايي در پلان طبقه دوم
ارتباط فضايي طبقه دوم
دياگرام طبقه سوم
تفکيک فضايي در پلان طبقه سوم
ارتباط فضايي طبقه سوم
دياگرام طبقه چهارم
تفکيک فضايي در پلان طبقه چهارم
ارتباط فضايي طبقه چهارم
تحليل نما ها
نورگيري سقفي و تفکيک فضاها در مقطع
نورپردازي
نورگيرهاي طبقه اول
نورگيرهاي طبقه دوم
نورگيرهاي طبقه سوم
نورگير سقفي
منابع