پاورپوینت بررسی نقد و تحلیل معماری مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو اثر رنزوپیانو
نقشه های ساختمانی که به مساحت 8550 متر مربع (92000 فوت مربع) موزه گسترش یافته بود ، به گونه ای طراحی شده بود که پیوند بین چشم انداز و سازه های ساخته شده را در سنت های کاناک تلفیق کند. مردم از چشم انداز طبیعی و زیستگاه کوه ها و دره ها حذف شده بودند و هر طرحی برای مرکز هنری پیشنهاد می شد باید این جنبه را منعکس کند. بنابراین ، برنامه ریزی ها ساختمانی منحصر به فرد را دنبال می کرد که همانطور که معمار پیانو اظهار داشت ، "برای ایجاد نمادی" ... "یک مرکز فرهنگی اختصاص داده شده به تمدن کاناک ، مکانی که آنها را به خارجی ها نشان می دهد خاطره برای فرزندان بزرگشان ". الگویی که سرانجام ساخته شد پس از بحث و جدل در "کارگاه های ساختمانی" سازمان یافته که در آن همکار پیانو ، پل وینسنت و آلبان بنسا ، یک انسان شناس معروف در فرهنگ کاناک نیز درگیر بودند ، تکامل یافت. پیش درآمد این مرکز فرهنگی اولین جشنواره فرهنگی بود که در سال 1975 در کالدونیای جدید برگزار شد ، که جشن متمرکز فرهنگ کاناک بود. جشنواره ملانزیا 2000 نیز در همان مکانی که اکنون مرکز تأسیس شده است برگزار شد. این مرکز همچنین به عنوان "یک پروژه نمادین سیاسی" نامیده می شود ، که در طی مدت طولانی تحقیق و بحث شدید تکامل یافت.
جنبه دیگری از سنت ساخت کاناک این بود که با مفهوم ساختمان دائمی سازگار نبود. آنها در نوع موقت بناهایی زندگی می کردند که با مواد محلی در دسترس ساخته شده اند و باید هر از چندگاهی در آب و هوای نیمه گرمسیری جایگزین می شدند. این شامل یک ساختمان چوبی چوبی ساخته شده روی ازاره های خاکی و با سقف پوشیده شده از کاهگل است. فرم ساختمان نیز از جزیره ای به جزیره دیگر متفاوت بود ، به طور کلی از نظر پلان گرد و در ارتفاع عمودی مخروطی است. آنها خانه ها را به صورت گروهی با خانه رئیس در انتهای کوچه عمومی باز که توسط ساختمانهای دیگر در دو طرف جمع شده تشکیل داده بودند. درختان با تجمع مرکزی سایه دار این کوچه ها را پوشانده اند. این مضمون در فرهنگسرای برنامه ریزی شده توسط پیانو و همکارانش به تصویب رسید.
مفهوم مهمی که پس از مشورت در "کارگاه های ساختمانی" تکامل یافت ، پس از آنکه پیانو در مسابقه ساخت مرکز هنری برنده شد ، همچنین شامل "ایده های محوطه سازی" است که باید در اطراف هر ساختمان ایجاد شود. به همین منظور ، یک "مسیر منظره تفسیری" در اطراف هر ساختمان با مجموعه ای از خیابان های پوشش گیاهی در امتداد مسیری که ساختمان را احاطه کرده بود تصور و اجرا شد ، اما آن را از تالاب جدا کرد. این موقعیت منظره هنگام افتتاح این مرکز مورد توجه مردم کاناک قرار گرفت. حتی نزدیک شدن به ساختمانها از مسیرها مطابق با شیوه های محلی پیاده روی برای سه چهارم مسیر برای رسیدن به ورودی موارد است. یکی از منتقدان این ساختمان مشاهده کرد: "استفاده از چشم انداز برای معرفی ساختمان بسیار هوشمندانه بود. این روشی است که مردم کاناک می توانند درک کنند".
فهرست مطالب
مقدمه
مشخصات کلی مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
تاریخچه و معرفی سایت مرکز فرهنگی ژان ماری
موقعیت جغرافیایی مرکز فرهنگی ژان ماری
طرح معماری مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
کانسپت طراحی مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
ایده طراحی مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
نقشه های ساختمانی
الگویی که سرانجام ساخته شد
جنبه دیگری از سنت ساخت کاناک
مفهوم مهم
نژادشناسی قبل از طراحی
منطقه اول
منطقه دوم
منطقه سوم
منطقه چهارم
اولین فستیوال
توصیف مجموعه
فضاهای مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
سازه و متریال مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
معمار پروژه مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
طراحی صندوقچهها و راههای دسترسی به صندوقچهها
بررسی علت پایداری مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
آزمون تونل باد مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
استفاده از سقف دو جداره مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
تهویه طبیعی مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
استفاده از سازه دو لایه
استفاده از دیواره لایه لایه قوس دار
تصاویر فضاهای داخلی مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
تصاویر نماهای بیرونی مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
تصاویر خام از روند طراحی و شکل گیری حجم پروژه
دتایلهای سازه ایی مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
سایت پلان مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
پلانهای معماری مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
مقاطع معماری مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
نمای معماری مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
منابع