پاورپوینت بررسی نمونه های موردی فرهنگسرا و مجتمعهای فرهنگی تهران
هر عنصر معماری در درون خود واجد فرم است و تجمع مجموعه ای از عناصرمعماری نیز پدیدآورنده فرمی دیگر که لزوما منطبق با شکل هر یک از عناصر نیست. یک ساختمان در یک مجموعه، تعریف کننده بخشی از فضا است و خود به عنوان یک نقطه در آن مجموعه مطرح می شود. ساختمان مرکزی و سردر ورودی به منزله دو نقطه در فضای موجود هستند که مصداق دو نقطه مذکور هستند. یعنی این دو، ضمن اینکه هر یک فرم خاص خود را داراست، همچنین تعریف کننده بخشی از فضای سایت و عناص پیرامون خود نیز هست. در این میان، ساختمان مرکزی، به عنوان نقطه ای در یک زمینه مشخص، تاثیر حضورش محسوس و ملموس است و با اینکه هر عنصرنقطه ای در مرکز محیط خود دارای تعادل و سکون است، اما عناصر پیرامون خود را سازماندهی می کند و محیط را تحت تسلط خود قرار می دهد. به همین دلیل، هرچه فاصله تا ساختمان مرکزی یعنی تا قطب اصلی مجموعه کمتر شود، تسلط ساختمان بیشتر و مشهودتر می گردد. این تاثیر در شکل گیری عناصر به طور متقارن بارز می نماید و به همین دلیل است که بین ساختمان مرکزی و محیط پیرامون، کشش بصری پدید می آید.
فهرست
فرهنگ سرا
فرهنگ سرای هنر (ارسباران)
فرهنگ سرای خاوران (جوان)
فرهنگ سرای ملل (امیر کبیر)
فرهنگ سرای بانو (سرو)
فرهنگ سرای دانشجو (شفق)
فرهنگ سرای کودک
فرهنگ سرای نوجوان
فرهنگ سرای سالمند
فرهنگ سرای تفکر (معرفت)
فرهنگ سرای ولا
فرهنگ سرای قرآن
فرهنگ سرای انقلاب
فرهنگ سرای پایداری
فرهنگ سرای ابن سینا (قانون)
فرهنگ سرای بهمن
فرهنگ سرای اقوام
فرهنگ سرای ورزش
فرهنگ سرای کار
فرهنگ سرای علوم
فرهنگ سرای سلامت
فرهنگ سرای فن آوری و اطلاعات (IT)
فرهنگ سرای خانواده (گلستان)
فرهنگ سرای شهر
فرهنگ سرای طبیعت
فرهنگ سرای مدرسه (اندیشه)
ضمیمه ها