پاورپوینت بررسی تحلیلی دانشکده معماری باهاوس
بخشی از مطلب
باهاوس مدرسه حرفه ای طراحی و ساختمان در سال 1919 بوسیله گروپیوس پایه گذاری شد. یکی از اهداف ایجاد وحدت بین هنر و حرفه بود و معتقد بود که هنر مند یا معمار می بایست در عین حال صنعتگر باشد . آموزش در این مدرسه تولید صنعتی را شامل شود گروپیوس معتقد بود ماشین باید مطلقا بر اساس خواسته های یک طراح خلاق بکار گرفته شود.
گروپیوس به ماشین صرفا به عنوان ابزار تکامل یافته این مدرسه نه تنها به کار حرفه ای بر روی مواد پرداخت . بلکه ساختن نمونه هایی را که به عنوان مدل برای تولید انبوه به کار می رفت مد نظر داشت.
دوره تعلیمات باهاوس شامل دو دوره آموزشی بود ،دوره اول به مطالعه مواد و کار با دست بر روی آنها اختصاص داشت و در دوره دوم نظریه های شکل و طراحی مطالعه می شد .در اغاز کار هر شاگرد دو معلم داشت که یکی صنعتگر ودیگری هنرمند بود.
مدرسه با دوره مقدماتی 6 ماهه آغاز می شد و ذر طی ان شاگردان با مواد مختلف آشنا می شوند و منظور این بود که بدانند هر دانشجو به چه چیزی علاقه دارد .هر دانشجو نخست برای استفاده از وسایل دستی وسپس برای کار با ماشین هایی که در صنعت و جانشین این وسایل دستی می شد آموزش می دید .
اصول سیستم آموزشی بعد از اصلاح تعلیم وتربیت در طراحی ، تکنیک ،صنعت گری براسی همه انواع کارهای خلاق به ویژه ساختمان واجرای کارهای تجربی و مبلمان داخلی و ساخت مدل و فروش به کارخانه ها برای تولید صنعتی .
انستیتو طراحی شیکاگو ،مدرسه معماری دانشگاه هاروارد ،مدرسه طراحی صنعتی نیویورک ، مدرسه طراحی کالیفورنیای جنوبی به روش باهاوس کار می کرد .
برنامه آموزش : به دو قسمت تقسیم می شود:
1. آموزش در فن
الف- اموزش وسایل و ابزار
ب- اصول تهیه صورت وضعیت ها
2. آموزش در مسائل شکل
الف- مشاعر
ب-عرضه کار
ج- کار هنری
باهاوس با این فکر اداره میشد.
1-هر کار آموز بوسیله دو استاد آموزش داده می شد .یکی صنعتگر ودیگری هنرمند.
2- دوره آموزش فنون و نظریه شکل ضروری است .
باهاوس معتقد است که ماشین باید واسطه مدرن طراحی کردن ما باشد و احمقانه است که یک کارآموز مستعد را بی آنکه در یک فن آمادگی پیدا کرده باشد روانه کار در صنعت کنیم.
هدف دوره آموزشی باهاوس
نقطه اوج آموزش باهاوس تمایل به وابستگی کاری قدرتمند و نوین همه روندهای کار خلاق است .دانشجویان با استعداد باید علاقه به رشته های در هم بافته کار عملی وشکل را بدست آورند. لذت ساختن بنا ،در گسترده ترین مفهوم این واژه باید جای گزین کار کاغذی طراحی شود . معماری در یک کار جمعی همه کارگران خلاق ،از صنعتگر ساده تا هنرمندان متعالی را وحدت می بخشند .بدین دلیل بنیادهای آموزشی جمعی باید به اندازه کافی گسترده باشند تا گسترش هر نوع استعدادی را اجازه دهد. از آنجا که یک روش مقبول جهانی برای کشف استعدادها وجود ندارد فرد در دوره تکامل خویش باید برای خود آن زمینه فعالیتی را بیابد که مناسب ترین زمینه برای او در محدوده جامعه و.....