مقاله کامل مبانی نظری طراحی دانشگاه
مقدمه
با توجه به توسعه روزافزون علوم و عمیقتر شدن دنیای علم در رشتههای مختلف، نیاز به تقسیم رشتههای دانشگاهی به زیر شاخههای بیشتر لازم میشود و ضرورت فراهم شدن دقیقتر امکانات در هر کدام، در طی دوره چهار ساله تحصیلی دانشگاهی حس میگردد.
افزایش تخصصها و از سوی دیگر افزایش تعداد داوطلبان علاقمند به تحصیل بدلیل نیاز به تخصص در جوامع کاری امروز باعث شده است تا دانشگاههای جامعی شامل رشتههای مختلف مطرح گردند.
عمدهترین مسئله مورد بحث این است که دانشگاهایی با این وسعت نمیتوانند به یکباره اجرا شده و شروع به کار نمایند، بلکه باید قدم به قدم و به تدریج مراحل توسعه و پیشرفت خود را طی کنند.
طراحی دانشگاه باید در گامهای اولیه خود پاسخگوی به نیازهایی مانند مثالهای زیر باشد:
صنعتی شدن ساخت و ساز
محدودیت عملکردی
شکل مناسب برای فضای محصور
نیاز به ایجاد فضاهای بینابین
استفاده ضروری از خودروها
جوهره مسئله در چند اصل ذیل خلاصه میشود که باید مد نظر باشد:
مقام و مرتبه دانش
سیاست آموزش عالی
تمایلات جدید
برداشت های سیاسی
برداشت های اجتماعی
تفکر معمارانه
روش بررسی : تجربیات دوازده دانشگاه مشهور انگلیسی، با سابقهای بیش از ۵۰ تا ۶۰ ساله، و طول فرایند تکاملی آنان مورد مطالعه قرار گرفت.
اطلاعات اولیه از نتایج همایشی که در سال ۱۹۶۴ در رابطه با طراحی دانشگاه توسط انجمن معماران با همیاری انستیتوی سلطنتی معماران انگلیس در دانشگاه ساسکس برگزار شده بود تهیه شد.
مطالعه طرح جامع پیش بینی شده در دهههای ۱۹۶۰
بررسی و مقایسه طرح جامع فعلی آن دانشگاهها ضمن بیان اهداف و اصول کلی طراحی دانشگاهی، تفاوت میان تفکر آغازین و سایت تکامل یافته امروزی که مسایل جدیدی آشکار شد.
دانشگاه ساسکس
ساسکس تنها دانشگاه انگلیسی است که در یک ناحیه کاملا طبیعی استقرار دارد. دانشگاه همچون یک روستای بزرگ در کنار منظرههای سبز دیده میشود. در قلب مجموعه ساختمانهای آن بنایی است که توسط سر باسیل اسپنس طراحی و ساخته شده است. فالمر هاوس جزو یکی دو نمونه بناهای با ارزشی است که دارای ارزش نفیس فرهنگی است.
پلان توسعه پیشنهادی سال ۱۹۶۴ برای ۷ سال و برای ۳۵۰۰ دانشجو در مساحت ۸۴ هکتار پیش بینی شده بود. آغاز بکار دانشگاه با ۵۲ دانشجوی کارشناسی بوده است.
ایجاد حس وحدت در دانشگاه با ریتم داخلی، مصالح ساختمانی، ارزشهای احساسی موجود در سایت و استفاده مناسب از زمین.
احساس سازگاری با فضای محصور و داشتن حس معماری در دانشگاه و احساس افتخار دانشگاهی در محیط دانشگاه.
اصول طراحی
۱ـ توجه به محور پیاده برای دانشگاهی که در حال رشد و توسعه است و تحت تأثیر شرایط جوی قرار دارد.
۲ـ دانشگاه بایستی کامل و متراکم باشد و همه مراحل رشدش در همه لبه هایی که رشد یافت شروع شد.
۳ـ خودروها بایستی خارج از مسیرها باشند اما قادر به رسیدن با نزدیکترین فاصله به مقصد باشند.
۴- تغییرات چشم اندازی در طراحی بایستی با توجه به رشد نادیدنی گروههای آموزشی در نظر گرفته شوند، در ضمن اینکه نگهداری اصول طراحی، تا آخر لازم است. این اقدام باعث میشود که ضرورت وجود یک الگوی رشد در طراحی احساس شود.
مقاله کامل مبانی نظری طراحی دانشگاه