پاورپوینت بررسی معماری دبستان دخترانه حق پناه اصفهان، مدرسه مداد رنگی
دبستان به عنوان فضایی که کودک بعد از خانه، به عنوان اولین فضای شهری تجربه می کند، اهمیتی اساسی در شکل گیری شخصیت او دارد. امروزه یکی از نکات مهم در شیوه های نو آموزشی، ” فضای آموزشی” است که در کنار سایر عوامل، نقشی موثری در بهبود فرایند یادگیری دارد.
یکی از مدارس شهر اصفهان مشهور یه مدرسه مداد رنگی، نمونه ای از مدارس هوشمند در ایران است که طراحان آن محمد عرب و مینا معین الدینی تلاش کرده اند تا با به کارگیری رنگ در طراحی معماری و فضای داخلی آن شادابی و نشاط را به دانش آموزان آن هدیه دهند و در فرآیند یادگیری درسی آن ها تاثیر گذار باشند. یا چیدانه همراه باشید و در این مدرسه هوشمند قدم بزنید.
مدرسه مداد رنگی همان دبستان دخترانه حق پناه است که در ناحیه ۵ اصفهان واقع شده است؛ این مدرسه به همت خیّر مدرسهساز حاج علی حق پناه و مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان احداث شده است.
مدرسه حق پناه ۲۹۰۰ متر مربع است که ۱۷۰۰ متر زیربنا دارد و دارای ۱۲ کلاس، کلاس تجربی، کتابخانه، سالن اجتماعات و اتاق کامپیوتر است. این مدرسه جزو مدارس هوشمند محسوب می شود و تمام کلاسهای درس به تجهیزات الکترونیک و تخته هوشمند مجهز هستند و البته این مدرسه، از مدارس تخصصی قرآن نیز محسوب میشود.
با توجه به حجم زیاد ساخت و ساز فضای آموزشی، معماران پروژه کوشیدند به اصولی دست یابند که بتواند به سادگی قابل تعمیم به سایر فضاها باشد:
به کارگیری حجم های ساده و قابل فهم برای کودک و پرهیز از هر گونه پیچیدگی در سازماندهی فضایی
استفاده از رنگ به گونه ای که در نمای بیرونی معرف نقش و شخصیت شود و در درون به ایجاد حس آرامش، همراه با سرزندگی و طراوت بینجامد.
مطلب پیشنهادی: تاثیرات رنگ اتاق کودک بر شخصیت او
نفوذ بصری در بدنه مرتبط با شهر به منظور ارتباط شهر و مدرسه و ایجاد حرکت و پویایی در بدنه شهری و کاهش حس محصور بودن درون بنا.