دانلود,پاورپوینت آزمایشگاهی از خواص مکانیکی ایستا و پویا در فیبر فولادی تقویت کننده بتن های سبک,pptx
چکیده
از آن جا که مقاومت بالای بتن¬های سبک منجر به افزایش شکنندگی می¬گردد، فیبر تقویت باید برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری آن¬ها در نظر گرفته شود. پنج گروه SFLWC نمونه با حجم مختلف فیبر فولادی عبارت بودند از 0/0 %، 5/0 %، 1 %، 5/1 % و 2 % که اثر آن¬ها مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. فیبر فولادی بر روی خواص مکانیکی استاتیکی و مقاومت بتن دانه سبک تأثیر دارد. خواص مکانیکی آن شامل مقاومت منشوری فشاری، قدرت کششی برای اولین بار می باشند، ... استحکام خمشی، استحکام خمشی و سختی خمشی و نیز مقاومت در برابر ضربه از طریق SFLWC توسط یک سری آزمایشات توصیه¬ی کاهش وزن و کمیته ACI 544 به دست آمد.
نتایج تجربی نشان داد که علاوه بر این، فیبر فولادی تا حد زیادی خواص مکانیکی مانند مقاومت کششی، مقاومت خمشی و استحکام در برابر ضربه را بهبود بخشد، اما منجر به تأثیر کمی بر روی مقاومت فشاری می¬گردد. همچنین نتایج آزمایش نشان داد که بین انرژی استحکام خمشی و انرژی ضربه رابطه¬ی لگاریتمی وجود دارد که این رابطه توسط ایجاد منحنی¬های بار و آزمایش انحراف خمشی و آزمون های کاهش وزن مشخص گردید. به علاوه، نویسنده نشان می¬دهد نسبت حجم این فولادی 5/1-1 % امکان پذیر است
1. مقدمه
بتن های سبک (LWC) با موفقیت برای اهداف ساختاری طی سالیان سال به دلیل برخی خواص عالی آن استفاده شده است [1-4]. علاوه بر این، به طور فزاینده ای به رسمیت شناخته شده است که برای برنامه های کاربردی ساختاری LWC مورد استفاده قرار می¬گیرد. چگالی بتن اغلب از قدرت آن مهم تر است. این امر نشان می دهد که کاهش چگالی بتن با سطح قدرت یکسان امکان صرفه جویی در بار مرده را برای طراحی ساختاری و پایه و اساس را میسر می سازد. با این حال، در برخی از برنامه های کاربردی، مانند سیستم عامل اقیانوسی و پل های طولانی مدت که از الزامات استفاده از بتن هستند، نه تنها وزن سبک، بلکه دوام نسبتاً بالاتر و قوام بهتر و بالاتر از موارد حائز اهمیت برجسته هستند و بر آن ها به تازگی تاکید بیشتری شده است. به عنوان مثال، یک سکوی بتن دریایی معمولاً سالیان سال از عمل هزاران هزار موج رنج می برد و حتی در طول عمر خود متحمل تأثیرات کشتی ها و یخ ها نیز می گردد. بنابراین، برخی از معایب LWC، مانند کشش کم نسبت به مقاومت فشاری، مقاومت خمشی پایین، قوام کم و شکنندگی بالا می باشند که این نرم افزار را بیشتر محدود کرده و ترویج آن در این ساختار را اندک نموده است [5-7]. از سوی دیگر، فیبر فولادی بتن های سبک (SFLWC) به دیلی وجود مواد انعطاف پذیر تقویت شده، به طور قابل توجهی بسیاری از خواص مهندسی LWC را بهبود می بخشد و به ویژه زمانی که تحت تأثیر قدرت و سختی واقع شود. در همان زمان، نسبت کششی به مقاومت فشاری، مقاومت در برابر زلزله، مقاومت خمشی و استحکام خستگی آن نیز تا حدی افزایش یافته است [8-10]. بنابراین، می توان پیش بینی کرد که SFLWC نقش مهمی در سازه های مهندسی اقیانوسی پل های طولانی مدت و ساختمان های بلند و غیره ایفا می کند. با این حال، منابع منتشر شده حاوی اطلاعات بسیار کمی در خواص مکانیکی ایستا و پویا در مورد فیبر فولادی بتن سبک می باشد. در این مقاله اطلاعات عمومی پیرامون مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت خمشی، سختی خمشی و مقاومت در برابر ضربه در مورد فیبر فولادی بتن سبک تا 4/60 مگا پاسکال و استحکام خمشی تا 88/8 مگا پاسکال در تراکم 1963 kg/m3 نشان داده شده است. هدف از این مطالعه، ایجاد رابطه¬ی بین استحکام خمشی و مقاومت به ضربه در تولید مواد مرکب و کائوچو در SFLWC بوده که با مقایسه¬ی آن ها، این دو ویژگی در یک اندازه گیری از ظرفیت جذب انرژی در مواد مشخص گردید.
از سوی دیگر، حلقه بسته¬ی پیچیده، دستگاه سروهیدروکیت خمش برای تعیین استحکام خمشی مورد استفاده قرار گرفت که در آزمایش نیز انرژی سختی کائوچو و مواد مرکب SFLWC معین شد. در این آزمایش، سعی نویسندگان بر به دست آوردن رابطه¬ی بین این دو ویژگی مهم است.
2. برنامه تجربی
2.1. مصالح
سیمان معمولی پرتلند بر اساس کد چینی 42.5 مورد استفاده قرار گرفت. وجود دانه¬ی سبک شیل با شکل گرد موجب بالا رفتن قدرت فیزیکی و خواص مکانیکی گردید که در جدول 1 آورده شده است و همچنین شن و ماسه¬ی رودخانه با دانه های ریز مدول لیست شده 2.67 و وزن مخصوص ظاهری 1450 kg/m3 به عنوان دانه های درشت مورد استفاده قرار گرفت که در کل شامل دانه های ریز و درشت می شد. جدول 2 خواص فیزیکی و خواص مکانیکی دانه های درشت را نشان می دهد. الیاف فولادی از فولاد سرد کشیده شده درشت شدند که به مقادیر درشت تر ختم می شوند و قدرت شکستن معادل 600 مگا پاسکال دارند.
متوسط طول و نسبت فیبر به ترتیب 32 میلی متر و 50 میلی متر بود. یک فوق روان کننده بر اساس نفتالین محلول در آب به میزان 25 % مورد استفاده قرار گرفت.