خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: بررسی و تحلیل ارگ کریم خان زند شیراز ، پاورپوینت

   تعدادبرگ: 52 اسلاید   قیمت: 9000 تومان   حجم فایل: 3359 kb  تعدادمشاهده  1


بررسی و تحلیل ارگ کریم خان زند شیراز ، پاورپوینت 
 
 ساخت این بنا به سال ۱۱۰۸ هجری قمری و زمان حکومت زندیان در شیراز برمی‌گردد. زمانی که کریم‌خان از بهترین معماران و هنرمندان آن زمان برای ساخت آن دعوت کرد و بهترین مصالح را نیز فراهم آورد تا آنها در مدت زمان کوتاهی این بنای زیبا را بسازند. در دوره‌های مختلف این ارگ کاربردهای متفاوتی داشته است. در زمان زندیان محل زندگی پادشاه بوده، در دوره‌ی قاجاریه از آن به عنوان محل زندگی فرمانروایان محلی استفاده می‌شد و در زمان سلطنت پهلوی نیز آن را به زندان تبدیل کرده بودند.
 
فهرست مطالب
تاریخچه 
بخش‌های مسکونی ارگ 
اتاق‌های ارگ 
آب نمای ارگ 
حمام ارگ کریم خان زند 
مشخصات ساختمان 
فضاهای داخلی 
پرسپکتیو 
دیوار‌ها 
پنجره‌ها 
سقف اتاق‌ها 
 
 
بخشی از مطلب
شهر شیراز، گنجینه‌ای از فرهنگ، هنر و شعر، در جنوب غربی ایران واقع شده است. این شهر دارای سابقه کهن تاریخی است و قدمت آن در لوح‌های به جامانده از ایلامی‌ها ۲۰۰۰ سال پیش تخمین زده شده است. یادگارهای به جامانده در این شهر، آثار بسیار باشکوهی از هنر و معماری می‌باشد که من‌جمله اهم آنها؛ آرامگاه شعرای نامدار، باغ‌های زیبا، عمارات، مدارس و قلعه‌ها می‌باشد. یکی از آثار معماری به جای مانده در این شهر، ارگ کریم‌خانی است که با معماری خارق‌العاده خود در شهر خودنمایی می‌کند. بنای ارگ در مرکز شهر و در خیابان کریم‌خان زند قرار دارد.
تاریخچه بنا:
ارگ کریم‌خان که ملقب به زندان کریم‌خان نیز می‌باشد توسط مؤسس سلسله زندیان، کریم‌خان زند در سال ۱۱۰۸ هجری قمری و در دوره زندیه به‌عنوان محل حکومت دربار و اندرونی کریم‌خان احداث‌شده است. به درخواست کریم‌خان زند، جهت ساخت بنا از بهترین مصالح و بهترین معماران، هنرمندان و سنگ تراشان استفاده شد تا بنا مطابق با میل او و ایمن ساخته شود. بنای ارگ پس از مرمت و بازسازی امروزه به موزه بزرگ فارس و یک مکان تاریخی و دیدنی تبدیل شده است و در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
معماری بنا:
بنای ارگ کریم‌خان دارای معماری مسکونی- حکومتی بوده به همین دلیل بهره‌گیری از بهترین مصالح برای ساخت آن جهت افزایش امنیت در الویت قرار داشته است. بنا در محوطه‌ای به مساحت ۱۲۸۰۰ مترمربع احداث شده است. به طوری که قسمت خارجی بنا را دیوارهای آجری کنگره‌دار به ارتفاع ۱۲ متر و چهار قلعه در چهار گوشه بنا به ارتفاع ۱۴ متر احاطه کرده است. برج‌ها دارای پلکانی مدور در سه طبقه بوده‌اند. دیوارهای ارگ بسیار ضخیم و مستحکم بوده و دارای ۳ متر ارتفاع در قسمت پایین و ۲.۵ متر در بالا به همراه جان پناهی جهت قرارگیری نیروهای نظامی برای دفاع از قلعه بوده است. قسمت بیرونی ارگ با آجر با طرح‌های خوشه‌انگوری، لوزی، مثلث و زیگزاگ و ترنج به شکلی متنوع و زیبایی تزئین شده است.
درب ورودی ارگ در ضلع شرقی قرار دارد و تنها تزئین آن کتیبه بزرگی از کاشی‌های هفت‌رنگ لعاب‌دار است که نبرد رستم و دیو سفید را به تصویر کشیده است. مصالحی که در بنا مورد استفاده قرارگرفته سنگ، آجر، خشت پخته و ازاره های مرمرین می‌باشد. سه ضلع شمالی، جنوبی و غربی ارگ محل قرارگیری بخش سکونتی بوده است به طوری که هر بخش دارای ایوان و دو ستون  و حوضی سنگی در جلو ایوان و پنجره های چوبی اروسی بوده است. از این فضاها به عنوان شاه‌نشین نام برده شده است که هرکدام کاربری خود را داشته‌اند و توسط سه پله از سطح زمین بالاتر قرارگرفته‌اند.
شاه‌نشین شمالی به عنوان فضای زمستان نشین مورد استفاده بوده و دارای تزئینات زیبای مقرنس بوده است. شاه‌نشین جنوبی در قرینه شاه‌نشین شمالی ساخته شده است. شاه‌نشین غربی که حوضی بزرگ در مقابل خود دارد به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش جهت اقامت در فصل تابستان معرفی شده است که در ایوان آن از ستون‌های چوبی مزین به نقوش مارپیچ استفاده شده است. اتاق‌هایی که در پشت ایوان‌ها قرار دارند همگی از درون به هم متصل بوده و دارای تزئینات مقرنس، نقاشی، کتیبه‌هایی بالای طاقچه، اروسی و قطار بندی می‌باشند.
حیاط ارگ به شکل چهارباغ ایرانی و مملو از درختان نارنج بوده و همچنین آب مورد استفاده در عمارت توسط قنات رکن‌آباد تهیه می‌شده است. ساختمان ارگ کریم‌خان مجهز به حمام خصوصی نیز بوده است. این بنا در گوشه جنوب شرقی ارگ احداث شده و از سه قسمت سربینه، مکانی جهت تعویض لباس که به‌صورت چهار سکویی بوده،گرم‌خانه، توسط لوله‌های آبگرم متصل به خزینه گرم می‌شده است  و در نهایت بخش خزینه که در وسط آن دیگ مسی که توسط آتش روشن می‌شده تشکیل شده است.
بنای بزرگ ارگ در دوره‌های مختلف دارای کاربری‌های متفاوتی بوده است، به طوری که در زمان زندیه محل زندگی و حکومت، در زمان قاجار محل زندگی فرماندار شهر شیراز  و در زمان پهلویی به عنوان زندان مورد استفاده قرارگرفته بوده است که این نوع کاربری آسیب‌های زیادی به بنا وارد کرده است. بنای ارگ کریم‌خانی نماد ابهت و قدرت حکومت زندیه می‌باشد که آمیخته‌ای از معماری صفوی و یادگارهای به‌جامانده از تخت جمشید بوده است و همواره مورد توجه بازدیدکنندگان بسیاری از سرار جهان است.


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی و تحلیل ,ارگ کریم خان ,زند شیراز ، پاورپوینت ,ساخت این بنا ,تاریخچه ,بخش‌های مسکونی ارگ ,اتاق‌های ارگ ,آب نمای ارگ ,حمام ارگ کریم خان زند ,مشخصات ساختمان ,فضاهای داخلی ,پرسپکتیو ,دیوار‌ها ,پنجره‌ها ,سقف اتاق‌ها ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی تاریخچه حمام سنتی در معماری اسلامی پاورپوینت
بررسی معماری اسلامی، پاورپوینت
مقرنس در معماری ایران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد