پاورپوینت بررسی مرکز خرید قازیانتپ Gaziantep اثرمعماران Erginoglu & Çalışlar
بخشی از مطلب
معماران Erginoglu و Cahslar
12 می 2014
موقعیت: Gaziantep-Turkey
تیم طراحی: İ. Kerem Erginoğlu, Hasan C. Çalışlar, Romain Cadoux, Barış Yüksel, Ayça Taylan, Işık Süngü, Onat Över, Türkan Yılmaz, Yasemin Hacıkura, Ezgi Sönmez
مالک: PD Gayrimenkul Yatırım
پیمانکار: Reinforced Concrete
سازه: Probi
مکانیک: Beta
الکتریک: Enkom
این مرکزکمی دورترازمرکزشهرGaziantep واقع شده است.این شهر سرشارازتاریخ،فرهنگ،هنرآشپزی وفرهنگ خریداست.
مساحت این مرکزخریدحدود83000مترمربع میباشد. درزمان ساخت این مرکزخریدوهمزمان بارشدتعدادشهرک های کوچکتردراطراف این شهر،خطوط مترو وراه های ارتباطی درGaziantep درحال افزایش بود.
ساختمان این مرکزدرامتدادساختمان های مراکزعمومی نظیردانشگاه وبیمارستان کودکان دراین منطقه درحال توسعه واقع شده است.
مرکزخریددرحقیقت بخشی ازیک نقشه ی برجسته درکناریک پروژه ی خانه سازی درمالکیت مشتری تلقی میشودو به سرعت درپشت ساختمان مرکزخریدقرارداده میشود.
مادامی که نقشه ی برجسته ی گفته شده به طورکامل انجام شودپروژه درحالتی طراحی میشودکه دسترسی مستقیم ازمرکزخریدبه مجموعه ی خانه سازی رامیسرمیسازد.
فراهم کردن دسترسی هایی ازنقاط وسطوح مختلف به منظوربه حداکثررساندن سیرکولاسیون درون مرکزخریدازاهداف اولیه این مرکزخریدبوده است.
ورودی درمقابل بلوار Necmettin Erbakan به منظورجذب مراجعه کنندگان باابعادی بزرگ و به یادماندنی درمقایسه بامقیاس ساختمان طراحی شده اند.
هدف ساخت این مجتمع ایجادیک ساختمان مشخص معتبرومعاصرکه نه تنهادرخدمت مردم محلی بلکه درخدمت همه ی مردم باشد،بوده است.
روندطراحی بااین چالش شروع شدکه مرکزخریدبه پلان مستطیل شکلی احتیاج دارد، با یک نمای خارجی به طول ۲۷۵ متر برای از بین بردن یکنواختی یک راه حل خلاق لازم است.یک بلوک بزرگ برای قطع کردن سطوح شیب دار در نمای خارجی بریده شده است و در هر دو طرف ورودی ها با یک راهروی خدمات در وسط هر زمین شکسته شده است.برای سود بردن از نیمه شفافی راهروی خدمات ،یک صفحه ی توری روی نمای خارجی بکار رفته است.روی سطوح یاد شده یک طرح سه بعدی که از روش اشپزی (دستپخت) عمده ی محلی نشأت گرفته به کار برده شده است.طرح نمای خارجی طرحیست برای منحل کردن توده و ارائه دادن نمای خارجی در مقیاس انسانی.
هنگامی که Gaziantep دارد به سمت یک شهر با اعتبار و برجسته رشد میکند یکی از معدود عناصر از یاد رفته نقاط تلاقی ان با ویژگی های شهری کیفیت بالا است.گذشته از داخل ،ورودی ها همچنین برای مواجهه با این نیاز توسط فضاهای موجد و جذاب طراحی شده اند.بر خلاف بسیاری از مراکز خرید،از مردم استقبال میشود که وقت خود را در نقاط ورودی، که برای تهویه طبیعی هوا طراحی شده و به سایه مجهز است ،بگذرانند.
در داخل ،مردم در درجه ی اول از اسودگی و تأثیرات خصوصیات محلی در رنگ ها،مواد،فضا ها،نور و طرح ها برخوردارند.انواع فعالیت های خرید محلی از قبیل یک بازار روباز ،دستفروشان خیابانی و کافی شاپ ها در فضا ها ی باز نیز ارائه شده است.
و....