خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود,پاورپوینت بررسی بناهای مذهبی ,pptx

   تعدادبرگ: 120 اسلاید   قیمت: 30000 تومان     تعدادمشاهده  1


دانلود,پاورپوینت بررسی بناهای مذهبی ,pptx


گذری بر اهمیت مکانهای مذهبی
بناهای مذهبی همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است و به لحاظ همین اهمیت پیوسته کاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزئین نقوش بکار رفته و در احداث چنین اماکنی بوده است. ایرانیان در همه آثار هنر و معماری قبل از اسلام خویش، نوعی هنر و معماری متکی بر تجربیات فنی و مستقل از هنر و معماری شیوه های بیگانه را دارا بوده اند و به وسیله آنها انواع ارزشهای فضایی را در دوران خود شکل داده اند
 تاریخچه مکانهای مذهبی قبل از اسلام در ایران:
گوهر معماری ایرانی؛ منطق ریاضی و عرفانی آن است. درون گرایی و کشش معماران ایرانی بسوی حیاط ها و پادیاوها و گودال باغچه ها و هشتی ها و کلاه فرنگی ها که شبستان ها را گرداگرد خود گرفته و محیط های دلکش و خودمانی بوجود آورده که از دیرباز جزء منطق معماری ایرانی بوده است. همچنانکه در کاخهای تخت جمشید می بینیم که پیرامون حیاطی، اتاقها، تالارها، و ایوانها جای دارد، یا فضاهای کاخ ساسانی سروستان و خانقاه و سراهای قبل از اسلام دیده می شود. در دوره هخامنشیان یکسری آتشکده در شوش وتخت جمشید ساخته شده که با سبک معماری هخامنشی با پوشش مسطح و تیرچوبی است و این ادامه داشته است تا زمان اشکانیان: معابدی با سبک چهارطاقی و چهار ایوانی با سبک معماری پارتی و خراسانی برای عبادت مغ ها و زرتشتیان ساخته شد.
در زمان ساسانیان معابد چهار طاقی رشد ویژه ای پیدا کرد از جمله می توان آتشکده نیاسر را مربوط به باین دوره دانست و ا زجمله طرح تزئینی این دوران طرحهای ارسبک  و اسلیمی، شیار تزئینی، گوشواره را که از رومیان و یونانیان اخذ کرده بودند و از عناصر مهم معماری ساسانی شد.
تاریخچه مکانهای مذهبی بعد از اسلام در ایران:
با ورود مسلمانان به ایران و واردشدن تمام ارزشهای راستین الهی به این مرزوبوم تاروپود جامعه طبقاتی ساسانی یکباره فروریخت و طرحی نو برای زندگی وحیات آدمیان پی ریزی شد. جامعه متفرق ایرانی که نتیجه منطقی اختلافات ادیان جاهلی بوده است با پیام جدیدی که ارتش اسلام از سرزمین رسولخدا(ص) برای آنها به ارمغان آورد به ندای فطرت خداپرستانه انسانی خویش گوش فرا می دهد و پس از مدت کمی جامعه ایرانی به دین جدیدی روی آورد، با همه این احوال معماران ایرانی و مسلمان از زمان ورود اسلام به ایران در ایجاد فضاهای معمارانه با اسلوب ایرانی و با هدف الهی دچار وقفه شده اند. این وقفه شامل مدت زمانی است که آنها بمنظور آشنایی با خواست و هدفهای اسلام از فضاهای معماری صرف کرده اند آثار این دوره فقط تقلیدی بود از سبک و شیوه ساخت معماری اسلامی مسلمانان عرب، که نمود بیشتر آن در خطه خراسان( تمام نواحی مشرق چون کشور ترکمنستان، افغانستان و ...) دیده می شود. سبک معماری مذهبی تقلیدی این زمانی به این نحو بود که مسجد محوطه ای را با دیوار خشتی محصور کرده و سایبانی برروی این محصوره به وسیله چوب و حصیر می ساختند. مسجد، کوچه میرنطنز، مسجد سراور گلپایگان و مسجد حاجتگاه ابیانه ازاین نوع اند.
بعد از این مرحله شبستان یا چهلستون با ردیف پوشش ضربی متداول شد مانند مسجد جامع فهرچ یزد – مسجد شوش و تاریخانه دامغان و مسجد جامع نائین. در این دوران از معماری قبل از اسلام وشیوه های مستقلانه و برخاسته از خلاقیت و نوآوری خود معماران خویش ذوق ایرانی بهره فراوان گرفته شد.
از تزئینات مهم این دوران در بناهای مذهبی می توان طرح ارسبک و اسلیمی دوران ساسانی شیار تزئینی که برگرفته از قبل از اسلام بود ولی در دوران بعد از اسلام  کاربرد فراوان و متنوعی پیدا کرد و انواع مختلفی از آن پدید آمد. از دیگر موارد تزئین در دوره اسلامی گوشواره ای است که از پلان مربع قبل از اسلام به پلان دایره ای با سقف مدور تبدیل شد. از دیگر موارد تاریخی تزئین بناهای مذهبی ایران بعد از اسلام، پیچ تزئینی بوده که از قدیم الایام در ایران کاربرد داشته است. و خیلی از موارد دیگر چون طاق نما و گچبری و کاشیکاری و .... را نام برده و روند کاربرد تاریخی آنها را بررسی کرد.

« مصلا، تعریف و مشخصه های آن»
مصلا یکی از بناهای مذهبی اصلی در اسلام بشمار می آید و اقامه نمازهای عیدین و جمعه نیز از مهمترین عملکردهای آن است اما تفاوت عمده ای بین آن و مسجد نمی توان قائل شد همانگونه که از قول پیامبر اکرم(ص) نقل شده:« هرکجا نماز برپا دارید همانجا مسجد است». بنابراین می توان گفت که در اسلام مسجد لزوماً نشان از ساختمانهای مشخص با ویژگی های مشخصی ندارد. و تنها مشخصه اصلی آن مکانی جهت اقامه نماز می باشد.
واژه مصلا در فرهنگ لغت فارسی به معنای«عیدگاه» ترجمه شده است، محلی برای برگزاری مراسم اعیاد اسلامی و خواندن نمازهای مربوطه، محلی باز و دلگشا و مفرح که در آن ساختمانی نیست و فقط بنایی که محل ایستادن امام و جهت قبله را نشان می دهد می باشد. درمصلا تأکید بیشتری نسبت به بی سقف بودن آن شده است لذا از این جهت تعریف مصلا: مکانی روباز جهت اقامه نمازهای عید قربان، عیدفطر و همچنین نماز استسقاء درنظر گرفته می شود.
 در ابتدای ظهور اسلام، حضرت محمد(ص) با اینکه منزل خود را تبدیل به مسجد نموده و نمازهای عادی را در آنجا برگزار می کردند، نمازهای غیرعادی همانند نماز اعیاد و باران و... در خارج از شهر که بیشتر زمینهای زراعتی و یا زمینهای بیشتر شبیه به محل خرمن کوبی که صاف و هموار بود برگزار می کردند. پیروی از سنت پیامبر ایجاب می کند تا مرزامکان مصلا را همچون مصلای آن حضرت بسازیم بویژه آنکه روایات فراوانی از پیامبر اکر(ص) و اهل بیت گویای آن است که نماز عیدفطر و قربان در صحرا و یا مکانی روباز برگزار شود.





فهرست مطالب
  چکیده
 
پیش گفتار

الگوی برنامه ریزی
 
دیدگاه کلی در رابطه با طراحی مصلا
 
طراحی معماری مصلا
 
مبانی نظری طرح
 
اهداف و اصول و معیارهای طراحی
 
مفاهیم مرتبط با موضوع
 
مقدمه
 
گذری بر اهمیت مکانهای مذهبی
 
 تاریخچه مکانهای مذهبی قبل از اسلام در ایران
 
تاریخچه مکانهای مذهبی بعد از اسلام در ایران
 
مصلا، تعریف و مشخصه های آن
 
مسجد: معرفی و سیر تحول آن
 
اولین مسجد
 
طبقه بندی طرح مسجدها
 
سیر تحول کلی مساجد بعد از گسترش دین اسلام
 
تیپ بندی مساجد ایران
 
مساجد یک ایوانه
 
مساجد با ایوان و چهار طاقی
 
مساجد دوایوانه
 
مساجد چهارایوانه
 
چهارطاقی
 
سیر تحول مساجد در ایران
 
ساخت مسجد به سبک و اسلوب وشیوه مساجد اولیه مسلمانان در سرزمین عربستان
 
تبدیل و تغییر امکان مذهبی قبل ازاسلام و  بازسازی آنها بصورت معماری مساجد اسلامی
 
شروع حرکت مستقلانه معماری اسلامی
 
انواع مساجد از نظر دامنه تنوع و حوزه های کارکردهای آن
 
معرفی اجزاء و عناصر
 
مقدمه
 
جلوخان
 
ورودی
 
هشتی
 
دالان
 
حیاط یا صحن
 
حیاط خلوت
 
حوض یا آب نما
 
رواقها
 
ایوانها
 
گنبد خانه
 
شبستان
 
محراب
 
منبر
 
دکه یا سکو
 
مناره
 
مقصوره
 
قسمت زنانه
 
بخش مردانه
 
وضوخانه
 
پاشوئی
 
کفش کنی
 
سرویس های بهداشتی
 
نورگیرها
 
آمفی تئاتر
 
 کتابخانه و مراکز فرهنگی
 
آبدارخانه
 
پارکینگ
 
خانه امام جماعت
 
مستغلات مسجد
 
سیستم حرارت مرکزی
 
انبار مسجد
 
تزئینات درمسجد
 
رنگ در مساجد
 
نماسازی در مسجد
 
شناخت اجزای فضائی
 
طبقه بندی اجزاء فضایی
 
معرفی عملکرها و فضاها
 
حوزه عبادی
 
اسلام و معماری مکانهای عبادی
 
حوزه آموزشی
 
بخشهای مختلف کتابخانه
 
حوزه اداری و مدیریت
 
حوزه تجاری
 
حوزه خدمات جنبی
 
 تأسیسات حرارت و برودت و تهویه
 
سیستم برق
 
سیستم های امنیتی، تجهیزات اعلام خطر و دزدگی

بررسی فضاهای مورد مداخله
 
ویژگی تاریخی
 
ویژگی های اجتماعی
 
ویژگی اقتصادی
 
ویژگی محیطی
 
آب و هوا اقلیم
 
خصوصیات اقلیمی
 
اصول منتج از شرایط اقلیمی
 
ویژگی های کالبدی
 
نظام استقرار
 
همجواری یا چشم انداز
 
جمع بندی
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود,پاورپوینت بررسی بناهای مذهبی ,pptx ,الگوی برنامه ریزی , ,دیدگاه کلی در رابطه با طراحی مصلا , ,طراحی معماری مصلا , ,مبانی نظری طرح , ,اهداف و اصول و معیارهای طراحی , ,مفاهیم مرتبط با موضوع , ,مقدمه , ,گذری بر اهمیت مکانهای مذهبی , , تاریخچه مکانهای مذهبی قبل از اسلام در ایران ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری کلیسای جامع اوری فرانسه اثر ماریو بوتا
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد کو.اس در ترکیه ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد الغرا در عربستان سعودی ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد جامع حوریه در اندونزی ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد الهدی نوسانترا در اندونزی ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد انعکاس در امارات متحده عربی ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد شاعر محمد پارا جامع در بنگلادش ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد التسامه در تونس ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد قرمز در بنگلادش ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد جامع المتقین در اندونزی ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد بیت اور رایان در بنگلادش ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد التوفیق در اندونزی ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد نورالیقین در اندونزی ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد انعکاس در امارات متحده عربی ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد رحمه در پاکستان ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد باب السلام در عمان ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مسجد مملوکی لنست در کویت ,pptx
پاورپوینت بررسی تناسبات در معماری کلیسای سنت آندریا، مانتوا
پاورپوینت بررسی کلیسای سنت مارک کاتولیک رومی در پیاتزا سن مارکو، ونیز
پاورپوینت بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد