خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی استانداردها و ضوابط طراحی دانشکده هنر و معماری

   تعدادبرگ: 60 اسلاید   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 956 kb  تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی استانداردها و ضوابط طراحی دانشکده هنر و معماری

بخشی از مطلب
فضاهاي آموزشي مطلوب با الهام از طبيعت رشته بايد شرايط مناسب را جهت انتقال مفاهيم مهيا سازد و بدين معني كه مكان آموزشي بايد متناسب با محتواي آموزشي شود .
بدين ترتيب فضاهاي آموزشي به دو قسمت آموزشي نظري و علمي تقسيم مي گردد . فضاهاي آموزشي نظري شامل كلاسهاي درس تئوري و اتاقهاي سمينار و گردهمايي و فضاهاي آموزشي علمي شامل آتليه هاي طراحي و نقشه كشي و كارگاه هاي مختلف مي باشد .
كلاس هاي تئوري ، اتاق هاي سمينار و گردهمايي
كلاس هاي مورد نياز دانشكده ها و مؤسسات آموزشي عالي شرايط تقريباً مشابهي دارند به استثناء كلاسها و اتاقهاي سميناري كه ظرفيت آنها بيش از 60 نفر مي باشد و احتياج به مشخصات فيزيكي و وسايل و تجهيزات خاصي دارند .
در طراحي كلاس هاي عمومي و اتاقهاي سمينار مشخصات فيزيكي زير بايد در نظر گرفته شوند:
-    ميز و صندلي ها بصورت يكپارچه باشند .
-    براي تعيين فاصله نزديكترين بيننده مي بايست فاصله تخته سياه تا پشت صندلي رديف اول 3 متر مي باشد .
اين فاصله در صورتي كه از پرده نمايش استفاده شود ، حداقل به اندازه دو برابر طول پرده نمايش در نظر گرفته شود .
-    فاصله صندلي ها پشت تا پشت 90 سانتي متر و با فاصله مركز تا مركز 60 سانتي متر
-    ظرفيت كلاس بسته به سطوح مختلفي كه در دانشگاه تدريس مي شود متغير است به عنوان مثال پيشنهاد مي شود كه براي دروس عمومي ظرفيت كلاس 40 – 55 نفر ، تخصصي 30-40 نفر ، و براي دروس ليسانس به بالا ظرفيت كلاس 20- 30 نفر باشد .
-    عرض رديف كمتر از 7 صندلي ، عرض كل راهرو داخل كلاس 80/1 متر .
-    عرض رديف بيشتر از 7 صندلي ، عرض كل راهروهاي داخل كلاس 40/2 متر .
-    اگر بيش از 50 صندلي در كلاس وجود دارد بايد درب دومي نيز وجود داشته باشد .
-    در مواردي كه بيش از 7 صندلي در عرض و تعداد دربها 2 عدد مي باشد 90/0 متر عرض اضافي در انتهاي كلاس بايد وجود داشته باشد و در غير اين صورت فاصله صندلي عقبي با ديوار بيش از 60/0 متر باشد .
-    فاصله دورترين بيننده بطور معمول در صورت استفاده از تخته گچي يا پرده نمايش به اندازه شش برابر طول پرده در نظر گرفته مي شود .
-    كف كلاس بعد از رديف هشتم بايد شيب دار بوده و ارتفاع آن براي ديد مناسب باشد .
-    براي كلاس هايي با بيش از 40 شاگرد براي استاد سكويي به ارتفاع 20 سانتي متر و به عرض 120 سانتي متر در نظر گرفته مي شود .
-    كلاس هايي كه منحصراً از تخته سياه استفاده مي شود تعداد رديف ها بايد به 12 رديف محدود شود .
-    در نظر گرفتن محل مناسب جهت قرار دادن دستگاه هاي سمعي بصري نظير دستگاه اپك ، اورهد ، ويدئو ..... در كلاس از جمله تسهيلاتي است كه مي بايست در كلاس هاي درس پيش بيني شود . همچنين امكان تاريك كردن كلاس وجود داشته باشد .
-    عرض درب كلاسها حداقل 110 سانتي متر در نظر گرفته شود تا بدين ترتيب حمل و نقل انواع وسايل كمك آموزشي به كلاس به سهولت انجام پذيرد .
-    ميزان نور در كلاسها بايد با ابعاد و مساحت آن متناسب بوده و مصالح و سقف و ديواره ها و كف طوري انتخاب شود كه از نظر انعكاس نور و يا صوت مشكلي پيش نيايد .
-    ارتفاع كلاس بستگي به شرايط نور روز ، عوامل خارجي (درخت ، ساختمان و .....) دارد براي اتاق به عمق 6 تا 8 ارتفاع 25/3 تا 75/3 متر كافي و مناسب است .
-    براي نور مناسب در روز سطح پنجره هاي كلاسي بايستي 20 تا 50 درصد سطح خود كلاس باشد در صورتي كه عمق اتاق از 5/6 متر بيشتر باشد ، پنجره مقابل براي نوررساني يكسان لازم است . اين پنجره ها بايد حداقل 20/1 متر پهنا داشته باشد و ارتفاع آن 2 تا 5/2 متر باشد .
تبصره 1 – تناسب ابعاد كلاس درس با توجه به استانداردهاي مختلف براي حداكثر نسبت طول به عرض كلاس از 3/1 : 1 تا 7/1:1 متغير است ولي نسبتي كه اكثراً در رعايت آن به عنوان حداكثر توافق دارند 4/1:1 است . (حداقل ارتفاع در بيشتر موارد 3 متر مي باشد .)
تبصره 2 – براي تعيين استاندارد سرانه ، مسائلي مانند ارتفاع و حجم فضا ، نور ، اكوستيك و قابليت انعطاف فضا مؤثر هستند و بهتر است در طراحي هر فضاي رقم سرانه را در مجموعه اي شامل بيشترين خواص فضا قرار دارد ارزيابي كرد . اين آمار به شرح زير پيشنهاد شده است :
براي كلاسهاي با ظرفيت 20 نفر سرانه فضاي ناخالص 2 متر مربع ، كلاس 30 نفره سرانه 6/1 ، كلاس 40 نفره سرانه 4/1 ، كلاس 80 نفره سرانه 1/1 و كلاس 120 نفره سرانه 1 مترمربع در نظر گرفته شده است . در مورد فضاهاي مورد نياز سمينارها نيز با توجه به اينكه ساعات مباحثه و سمينار در دوره هاي ليسانس بطور متوسط چهار برابر كمتر از ساعات درس است و معمولاً نيز با حضور استاد و با گروهي حدود 20 نفر تشكيل مي شود مي توان از همان فضاي كلاس ها با جابجا كردن تجهيزات استفاده نمود ولي به هر حال اتاق هاي مورد نياز سمينارها معمولاً داراي تناسب 1:1 (نزديك به مربع) هستند . اين كلاسها بيشتر براي دروس تخصصي مورد استفاده اند .
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری دانشکده هنر و معماری ,استانداردها دانشکده هنر و معماری ,ضوابط طراحی دانشکده هنر و معماری ,پاورپوینت دانشکده هنر و معماری ,نمونه دانشکده هنر و معماری,
مقالات مرتبط در این دسته

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد