خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی مجتمع آموزشی توانبخشی کودکان معلول

   تعدادبرگ: 257 برگ ورد با فونت 14 و فهرست رفرنسی   قیمت: 50000 تومان   حجم فایل: 14968 kb  تعدادمشاهده  2


مطالعات طراحی مجتمع آموزشی توانبخشی کودکان معلول 
بخشی از مطلب
توانبخشی مجموعه ای است که اقداماتی هدفمند را، در جهت قادرسازی شخص معلول، به منظور دست یابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی ها انجام می دهد. 
کم توان ذهنی: به افرادی اطلاق می گردد که بر اثر ایجاد نارسائی و نقص در کنش مغز دچار حدی از کم توانی ذهنی گردیده اند. در نتیجه قادر به انجام امور شخصی و تکالیف اجتماعی خود در مقایسه با همسالان و افراد مشابه خود نمی باشند. 
خدمات توانبخشی برای کم توانان ذهنی: 
به مجموعه ای از اقدامات توانپزشکی و توانبخشی آموزشی، حرفه ای و اجتماعی گفته می شود که موجبات استقلال نسبی افراد ناتوان و معلول را در جامعه فراهم می نماید و سبب بازگشت مجدد آنان به جامعه و استفاده مساوی از فرصت های مختلف اجتماعی، شغلی، آموزشی و اقتصادی در مقایسه با افراد سالم می گردد. 
انواع مراکز ارائه خدمات توانبخشی به کم توانان ذهنی: 
1. مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی زیر 14 سال: 
این مراکز به کم توانان ذهنی زیر 14 سال واجدشرایط آموزش و توانبخشی با بهره هوشی تربیت پذیر و آموزش پذیر که امکان استفاده از مدارس کودکان استثنایی را ندارند خدمات ارائه می کنند که تعداد 26 مرکز در استان تهران بااین نوع مجوز در حال فعالیت است. 
هدف در این مراکز ، انجام برنامه ویژه ای است که می تواند نیازهای آموزشی خاص کودکان معلول از طریق اقداماتی نظیر روانشناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزشهای پیش دبستانی را برآورده سازد. برای چنین کاری ممکن است ابزارهای خاص، روشهای آموزش و تجهیزات ویژه مورد نیاز باشد. 
یک رویکرد منظم آموزشی برای کودکان کم توان ذهنی دارای 3 مرحله است: 
1- انتخاب هدف آموزشی 
2- انتخاب روش آموزشی مناسب 
3- ارزشیابی پیشرفت برنامه 
2. مراکز روزانه آموزش و توانبخشی حرفه ای کم توانان ذهنی بالای 14 سال 
این مراکز به کم توانان ذهنی بالای 14 سال واجدشرایط آموزشهای فنی و حرفه ای همراه با خدمات توانبخشی با بهره هوشی تربیت پذیر بالا و آموزش پذیر خدمات ارائه می کنند که تعداد 30 مرکز در استان تهران با این نوع مجوز در حال فعالیت است. 
هدف از آموزش و توانبخشی حرفه ای بالا بردن توانایی های این گروه از کم توانان ذهنی در رساندن آنان به حداکثر توانایی در جهت زندگی مستقل و مطلوب در خانه و جامعه و کسب عقل معاش می باشد. به طوری که با ارائه آموزشهای عملی به طور مداوم زمینه پرورش قوای فکری و جسمی در آنها فراهم گردد. اینگونه مراکز آموزشهای خود را حول 4 محور (پرورش مهارتهای حرفه ای – پرورش مهارتهای آموزشی – پرورش مهارتهای اجتماعی – پرورش مهارتهای فردی ) ارائه خواهد داد. 
1-2) مراکز توانبخشی حرفه ای (آموزشی حمایتی 
هدف از فعال نمودن این مراکز ارتقا توانایی ها و کسب مهارت حرفه ای افراد کم توان ذهنی حمایتی به منظور دستیابی به زندگی مستقل و مطلوب است. درحقیقت ، هدف از آموزش و توانبخشی حرفه ای در این مراکز، حمایت از افراد معلولی است که توانایی اشتغال در شرایط عادی جامعه را ندارد، با ارائه آموزشهای عملی به صورت مداوم، زمینه پرورش قوای فکری و جسمی در آنان فراهم می گردد. 
3. مراکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی معلولان ذهنی بالا و زیر 14 سال: 
این مراکز کم توانان ذهنی بالا و زیر 14 سال واجد شرایط را نگهداری و خدمات توانبخشی ، مراقبتهای اولیه پزشکی و پرستاری به صورت شبانه روزی ارائه می دهد. 
که تعداد 11 مرکز زیر 14 سال و تعداد 25 مرکز بالای 14 سال در استان تهران با این نوع مجوز در ال فعالیت است. معلولان واجد شرایط نگهداری در این گونه مراکز کسانی هستند که میزان بهره هوشی آنها کمتر از 25 باشد. 
هدف این مراکز ارائه خدمات مراقبتی پرستاری توانپزشکی و توانبخشی به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از توسعه عوارض معلولیت و محدودیت های ناشی از آن ، کمک به ارتقا سطح سلامت و پیشگیری از معلولیتهای ثانویه انجام می پذیرد. 
4. ارائه خدمات توانبخشی در منزل به کم توانان ذهنی: 
این فعالیت به ارائه خدمات توانبخشی (فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی، مددکاری، پرستاری، پزشکی) در محل زندگی معلول ذهنی (ترجیحاً معلولان شدید و خیلی شدید) اطلاق می گردد. که هدف آن در دسترس نمودن خدمات توانبخشی برای معلولان ذهنی می باشد. 
سایر خدمات: 
طرح LSE 
آموزش مهارتهای زندگی L.S.E که یکی از مهمترین فعالیتها و برنامه ها در حوزه توانبخشی معلولین ذهنی است و در اکثر مراکز بالای 14 سال اجرا شده عبارت است از مجموعه مهارتهایی که به منظور ارتقاء توانایی های زیستی، روانی، اجتماعی و عملکردی افراد تعریف و مهیا شده است و فرد را قادر می سازد که به طور مؤثر با کشمکش های زندگی رو و...
 
فهرست ریز مطالب
Contents
چکیده    3
مقدمه    5
تعاریف    6
معلوليت:    6
معلول جسمي- حركتي    6
خلاقيت (تفكر خلاق):    7
خودپذيري:    7
خود:    8
خودپنداري:    9
روان‌نژندي (روان رنجوري):    9
خودشكوفايي:    10
توانبخشي:    10
فصل اول مطالعات پایه  بیان مسئله    11
اهداف ورزشي، درماني    12
اهداف مجتمع آموزشی توانبخشی کودکان معلول    13
فصل دوم مبانی نظری    13
تعريف خلاقيت:    19
مراحل خلاقيت کودک معلول    21
عوامل موثر بر خلاقيت کودک معلول    25
رابطه خلاقيت و ويژگي‌هاي شخصيتي کودک معلول    25
ديدگاه روانكاوي از خلاقيت:    26
ديدگاه گيلفورد درباره خلاقيت    27
ديدگاه تورنس درباره خلاقيت کودک    29
خلاصه‌اي از تاريخچه نظريه‌هاي خود    30
مازلو و نظريه خود    31
چگونگي شكل گيري خود    32
خودپنداري    32
رشد خودپنداري در کودکي    33
خودواقعي و خودآرماني    34
خودشكوفايي و خلاقيت    35
نقش تصوير ذهني بدن در خودپنداري کودک    36
مروري بر دنياي معلولين    37
معلوليت چيست؟    38
علل معلوليت‌ها    40
انواع معلوليت:    41
جنبه‌هاي رواني معلوليت جسمي- حركتي    41
مشكلات ناشي از معلوليت و نقايص بدني    43
تأثير والدين بر شخصيت افراد معلول جسمي- حركتي    44
توان‌بخشي معلولين جسمي- حركتي    45
توان‌بخشي معلولين را مي‌توان به 3 قسمت تقسيم نمود:    46
طراحي اصولي شکل کلي فضاي معماري مجتمع آموزشی توانبخشی کودکان معلول    47
ساختن فضاي معلولان  با عملکرد بالا    47
درک معماري براي پويا نمودن فضاهاي معلولان    52
جامعه هلندي(فلميش زبان) بلژيك    56
ساختار ورزشي، درماني    56
-    58
جامعه فرانسه زبان بلژيك    58
ساختار ورزشي، درماني    58
جامعه آلماني زبان بلژيك    58
ساختار ورزشي، درماني    59
اهداف ورزشي، درماني    59
اهميت ورزش براي معلولين    61
معلول ومعماري    62
پيمان نامه بين المللي حقوق افراد داراي معلوليت به زباني ساده    63
ماده 1    63
ماده 2    63
ماده 3    64
ماده 4    65
ماده 5 و 6    65
-7-2معلول، خلاقيت و معماري…    70
ورزش معلولين    75
بوچيا (BOCCIA)    75
فوتبال CP    76
دارت    76
شنا    76
بوچيا ورزش معلولين    76
2-     زخم‌هاي فشاري (زخم بستر)    80
3-     ابتلا به بيماري‌ها و عفونت‌هاي کليوي    80
4-     تغيير شکل، خشکي و لاغري پاها و سفت و استخواني شدن مفصل‌ها    81
5-     مسائل و مشکلات مربوط به ازدواج    81
6-      مشکلات خانوادگي و اجتماعي    82
و اما مشکلات خاص ديگري که معلولين را دچار اختلال مي‌نمايد عبارتند از:    82
رهيافتهاي طراحي براي معلولان  :    85
دريافت حسي و هوشي فضاي معماري :    86
ساختمان هاي ورزشي، درماني  قابل استفاده براي معلولان    88
مباني و اصول طراحي پروژه:    89
مباني خاص پروژه:    91
-در طراحي ورودي مجموعه از خطوط نرم و دعوت کننده استفاده  شده است.    91
- مجموعه اصلي به علت برخورد با دو مخاطب عام و خاص در دو قسمت طراحي شده که قسمت پذيرش و اداري در جلو قرار گرفته داراي مخاطب عام است و قسمت معلولان  در جهت ديد و اقليم مناسب در پشت مجموعه طراحي شده که داراي مخاطب خاص مي باشد.    91
فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری    94
موقعيت جغرافيايي    94
تقسيمات اقليمي    95
تصوير    96
وضعيت آب وهوايي منطقه    97
روزهاي يخبدان    101
جدول خصوصيات جوي    102
تابش آفتاب    102
موقعيت و زواياي تابش خورشيد    103
در عرض جغرافيايي 35 درجه    103
زواياي تابش دربالاترين و پايين ترين موقعيت سالانه خورشيد    103
اهداف طراحي اقليمي:    106
اهداف عمده طراحي اقليمي فضاهاي باز معلولين :    107
اهداف عمده طراحي اقليمي فضاهاي داخلي    108
جهت استقرار ساختمان و ورزش باد    110
جهت گيري محورهاي حرکتي    112
ساير موارد موثر    113
سايت شناسي    114
عوامل مهم طراحي سايت  معلولين    114
نقش فضاهاي پر وخالي    114
اختلاف سطوح (شيب سايت)    115
پوشش گياهي سايت    118
فصل چهارم استانداردها و ضوابط    120
تمهيدات طراحي    121
دليل انتخاب صندلي چرخدار    121
مباني مربوط به طراحي خارجي    121
رامپ جدول    127
پاركينگ    128
تلفن عمومي و صندوق پست    128
ورودي‌ها    129
راهرو    129
بازشوها (در و پنجره)    130
راه پله    132
سطح شيبدار    133
ميله‌هاي دستگرد    133
آسانسور    136
فضاي بهداشتي    138
آبخوري و آب سرد كن    140
علايم    142
كنترل الكتريكي    142
اعلام خطر    143
فضاهاي تجمع    143
نيمكت و ميز كار    144
ضوابط خاص كاربريها    144
مسكن قابل دسترس    145
ضوابط طراحي معماري براي کودکان معلول جسمي – حركتي    179
1- ساختمانهاي عمومي    179
- وروديها    179
راهرو    180
بازشوها (در و پنجره)    180
-   راه پله    182
-   سطح شيبدار    183
ميله هاي دستگرد    184
آسانسور    185
ساير موارد    188
فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها    190
فضاهاي بخش درماني توانبخشي    190
فضاهاي عمومي و خدماتي    191
مرکز مجتمع آموزشی توانبخشی کودکان معلول    193
توضيح طرح و بررسي قرارگيري كاربريها در سطوح مختلف    207
طبقه همكف:    207
طبقه اول:    208
طبقه دوم:    208
ضوابط حفاظت، ايمني و زمان تخليه كامل:    208
ظرفيت راه خروج:    209
فصل ششم نمونه های موردی و تطبیقی    210
تحلیل نمونه های داخلی    210
مرکز توانبخشی ذهنی رشد    211
مركز رشد كودكان    211
آموزش استثنائی    212
تست هوش    213
-کاردرمانی    215
تحلیل نمونه های موردی خارجی    217
مرکز توانبخشی و بازپروری کودکان عقب مانده در هاکنی، لندن(1971)    217
طرح: دفتر معماری فاستر و همکاران:  ن.فاستر، دبلیو. فاستر، م. هاپکینز، ب.هاوارد ،    217
ف.پیکوک ، ج. د سیلاس، ل. بوت، ر. برادلی، سی.چابرا، د. بایلی    217
5-دید به فضای خارجی    221
مدرسه ویژه کودکان عقب مانده در پالمرسون، لیورپول(1974-1975)    222
طرح:دفتر معماری فاستر و همکاران    222
1-برش عرضی به صورت پرسپکتیو    223
2- دید مدرسه در هنگام شب    224
3-نما و برش مدرسه    224
4- پلان مدرسه    225
رنگ ها در طراحی مهد کودک، اسپانیا    226
قوانين راهنمايي و رانندگي براي افراد نابينا    233
سرويسهاي بهداشتي :    234
اتوبوس ها :    234
متروها :    234
مدرسه و ورزش معلولين :    235
ورزش ها :    235
فصل هفتم  ایده و کانسبت    239
حجم بنا    240
فصل هشتم سازه و تاسیسات    241
سالن اجتماعات :    242
اداري، آموزشي:    243
موتورخانه‌:    243
تأسيسات برقي:    244
تأسيسات اطفاء حريق    244
فصل نهم منابع و ماخذ    245
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی ,مجتمع آموزشی ,توانبخشی ,کودکان معلول ,رساله توانبخشی , کودکان معلول ,معلوليت: ,معلول جسمي- حركتي ,خلاقيت (تفكر خلاق ,خودپذيري ,خودپنداري ,روان‌نژندي (روان رنجوري) ,توانبخشي ,فصل اول مطالعات پایه ,بیان مسئله ,اهداف ورزشي، درماني ,اهداف مجتمع آموزشی , توانبخشی کودکان معلول ,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی موزه هنرهای مفهومی - کانسپچوال آرت Conceptual Art
مطالعات طراحی موزه سفال و سفالینه ایران
مطالعات طراحی مرکز و خانه معرق ایران
مطالعات طراحی خانه احیا فرهنگ سنتی و فولکلورآذربایجان
مطالعات طراحی مجموعه همنشین کویر-معماری مجموعه همنشین کویر

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد